Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
NHLstenden (dhr H Hommes)
|
Plaats
|
Assen
|
Datum
|
17 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Om te voorkomen dat de leerkracht voor het jonge kind qua status minder aanzien zou hebben dan de collega voor het oude kind zou ik willen pleiten voor gelijke bekwaamheidseisen en vooropleiding. Vergelijk dit met de Scandinavische landen waar ook geen verschil is tussen vooropleiding.
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
jonge kind: 4 tot en met 8 jaar
oude kind : 8 tot en met 12 jaar
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Ik zou graag de toelatingseisen (voor zowel het lesgeven aan het jonge en het oude kind) hoger willen dan nu het geval is om (a) het vak meer aanzien te geven (b) meer kinderen beter op te leiden met het oog op de groeiende complexiteit van onze samenleving.
Van belang daarbij acht ik: het onderzoekend vermogen van de nieuwe leerkracht en het vermogen om flexibel te kunnen schakelen tussen verschillende didactische concepten
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
De inwerktreding op alle fronten aankondigen (Facebook Bovenbouwwereld, Facebook Onderbouwwereld) en onderbouwen. Decanen in het VO bestoken met deze nieuwe leerroute.