Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
B. Koeman
|
Plaats
|
Amersfoort
|
Datum
|
28 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Ik mis onderzoek waaruit blijkt dat hier de oorzaak ligt, dat mannen niet voor de Pabo kiezen.
Ik denk dat er meer zaken spelen: De opzet van Pabo's, (teveel typen, blablabla, en te weinig doen) salaris, doorgroeimogelijkheden, imago onderwijs, angst voor gekke reacties als een kleuter op schoot komt zitten, wat kleuters doen. Techniek mist als basisvak op basisschool. Maar...ook daar weet ik geen onderzoeksresultaten bij.
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Geen leeftijdsgrens invoeren. Wel specialisatie jongere of oudere kind: grens groep 0 t/m 4 en groep 5 t/m 8.
Studie splitsen maakt formatieplaatje rondkrijgen (met veel parttimers) nog lastiger dan het soms al is.
Bovendien.....ik dacht ook, nou vanaf groep 5 en daaronder laat maar. Toen kwamen de kleuters op mijn pad. Gelukkig, want wat heb ik dat 3,5 jaar met ontzettend veel plezier gedaan. Verrassend. Laat alle studenten het ervaren. Dan pas weet je of het al dan niet bij je past.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Nee. Iedereen moet goed op HAVO niveau minimaal zijn. Het is een HBO opleiding.
In Finland stellen ze nog hogere eisen en dat werpt zijn vruchten af op het onderwijs.
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
zie vorige antwoorden