Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
P.A. Goudswaard
|
Plaats
|
Muiderberg
|
Datum
|
8 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Opleiding jonge kind wat mij betreft specifiek voor de kleuterleeftijd. De diepte in omtrent pedagogiek methodiek en didactiek om een veilige stevige basis te leggen in brede ontwikkeling.
Opleiding oudere kind om vanaf groep 3 met het schoolse leren te beginnen. Methodes als leidraad, pedagogiek en adaptief kindvolgend. 4
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
4-6 is brede ontwikkeling. Spelend leren en ontdekken.
6-12 schools leren. Zo veel mogelijk adaptief.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Nee. HBO opleiding van minstens 3 jaar. Of deeltijd maar véél stage. Ook een korte stagetijd in hogere/lagere groepen om weet te hebben waar de kinderen naartoe gaan c.q. vandaan komen.
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Voor de opleiding voor het jonge kind expertise aantrekken van mensen die van de KLOS komen voor zover en zolang die er nog zijn. Ik zou de nieuwste generatie leraar-jonge-kind na 40 jaar kleuters veel vakkennis kunnen meegeven!