Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Heinkenszand
Datum 7 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Het blijkt nu al een helse klus te zijn om formaties rond te breien. Wel gym bevoegd naast niet gym bevoegd, werkdagen op elkaar laten aansluiten, taakgroep verdelen, dan nu nog een factor extra toevoegen? Over het algemeen moeten we af van het idee dat we recht hebben op bepaalde groepen. Sommige oudere leerkrachten zitten al 20 jaar in eenzelfde lokaal, hebben dezelfde jaargroep. Er is niets zo goed voor de professionals als ervaring in alle groepen opdoen, zodat je als team sterker kunt worden. Weten waar je leerlingen vandaan komen en waar ze heen moeten!
Dat zijn twee zwaarwegende argumenten tegen. Willen we meer mannen? Dan moet je beter betalen!

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Er is geen grens, als het goed is hebben we geknokt voor een doorgaande lijn in de basisschool en zorgen we tevens voor goede aansluiting aan onder en bovenkant.

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
De toelatingseisen zouden meer moeten aansluiten op de inhoud van het vak. Algemene kennis, omgaan met ouders, met problemen en zorgleerlingen. Maar ook met assertiviteit richting onbenullige workshops, onderwijs deskundigen, betweters en alle zogenaamde vernieuwingen die ons elke vier jaar door de strot geduwd worden door de zoveelste onbekwame minister. Een handleiding lezen en les geven is het probleem meestal niet. Fatsoenlijk Nederlands en achtergronden weten zijn dat wel. Ik weet dat je weinig leerkrachten over zult houden als je gaat verplichten accentloos Nederlands te spreken voor een klas.

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Kijk eens naar mogelijkheden om muziekonderwijs serieus te nemen, en vakleerkrachten in te zetten voor muziekles en gymnastiek. Misschien ook voor beeldende vorming. Waarom moet een leerkracht PO bekwaam zijn in 14 vakken, waar in vervolg onderwijs men zich er in 2 of 3 heeft bekwaamd. Met drie kanjers op deze gebieden trek je het hele onderwijs uit de modder. Het geeft tijd, en spreekt een deel van het brein aan waardoor dat beter gaat functioneren. Win-win situatie. Plus, je hoeft op de opleiding deze vakken niet meer te doen. Meer tijd voor andere zaken.