Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
ACAM Klaver
|
Plaats
|
Haarlem
|
Datum
|
28 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Ik zou het een goed idee vinden om te splitsen.
Bij de keuze voor het jongere kind ook echt meer!!! aandacht voor deze leeftijdsgroep.
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Mijn keuze zou zijn: het jongere kind thans groep 1 en 2, eventueel een specialisatie naar groep 3.
Een kleuter is een ander mens, ontwikkeld zich met pieken en dalen.
Als leerkracht van de ouderwetse KLOS opleiding heb ik hier veel speciale lessen in gehad, denk aan leerlijnen in het vouwen, ontwikkelingsmateriaal aanbieden, gymlessen, creatieve ontwikkelingen in het oog houden, kinderen begeleiden naar het leren lezen enz.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
De toelatingseisen zijn nu te rigide. Iemand die goed kan leren en alleen zijn/haar P wil halen start op de Pabo en gaat dan verder terwijl iemand die gevoel heeft voor het onderwijs en misschien niet zo goed kan leren geen kans maakt, daar zou men meer naar kunnen kijken.
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Let vooral op het jonge kind. Besteedt daar echt aandacht aan. Hier wordt de basis gelegd voor de verdere schoolloopbaan van het kind.