Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Zaanstad
|
Datum
|
11 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Twee aparte opleidingen voor enerzijds het jonge kind en anderzijds het oudere kind in me een gruwel. Niet doen dus. Een breder basisopleiding (ped.did) is van belang en houd die studenten ook bij elkaar. Later specialiseren is prima (na twee jaar minimaal). Specialisatie kan ook voor een vak of speciaal onderwijs o.i.d.
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Als het gaat om een specialisatie na het afronden van de basisopleiding (pedagogisch en didactisch) leraar, dan kan gespecialiseerd worden in: 2-8 jr en 9-14 jr.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Toelatingseisen moeten in het algemeen omhoog. Het vak van leraar (voor alle leeftijdscategorieën) is complex. Daar stel je hoge eisen aan. Ook voor de start.
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Denk eerst goed na en denk niet in termen van: zo krijgen we meer mannen (want dat is onzin) of zo los je het lerarentekort op (dat lukt alleen als het vak van leraar een hogere bekwaamheid vraagt , meer aanzien en beter salaris).
Zoals het voorstel nu is: NIET DOEN