Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Woerden
|
Datum
|
6 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Het is een goed voorstel, ben het niet eens met de motivatie. Die zou moeten zijn: iedere man/vrouw zou een keuze moeten hebben om opgeleid te worden voor leerkracht jonge kind óf oudere kind.
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Jonge kind is breintechnisch tot 6-7 jaar. (v.d. Grift, Vervaet e.a.) Dus de scheiding tussen groep 3en 4.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Nee, het moet allebei HBO blijven en vooral Nederlands moet een hoge standaard kennen. Genant als collega's in onjuiste spelling en grammatica met ouders communiceren.
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Pas de stages aan: meer weken, minder losse dagen.