Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Asten
Datum 15 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Dit voorstel beperkt het arbeidsmarktperspectief voor leraren, immers ze worden voor een smaller deel opgeleid , kunnen minder flexibel zijn in hun carrière, kortom het werkt beperkend ipv verbredend . Ook voor schoolbesturen werkt het beperkend. Als je specialiseert, dan zullen bekwaamheidseisen ook meer specifiek worden . Dat is niet wenselijk. Juist een brede opleiding geeft meer perspectief en betere doorlopende leerlijnen voor kinderen en meer arbeidsperspectief bevoorrading leerkrachten. Ik vind dit een slecht wetsvoorstel.

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Die wil ik niet , ik vind dit een slecht wetsvoorstel dat juist niet bereikt in de praktijk vanwaar nodig is. Het aangeven van een leeftijdsgrens zou niet moeten gebeuren.

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Het is belangrijk dat de pabo leerkrachten opleid die de bekwaamheid en dus bevoegdheid krijgen om les te geven aan leerlingen tot 14 jaar.

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Nee