Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
C Bloemink
|
Plaats
|
Almelo
|
Datum
|
11 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Ik kijk er naar uit. Ben oud klosser. En zie om mij heen veel assistent collega's ( zml school) die super geschikt zouden zijn voor onderbouw of zml, maar nu door te hoge eisen niet nasr de pabo kunnen.. met name de taal en reken toets..
Terwijl er heel veel pedagogische en didactische kwaliteit bij hen zit.
Nog niet eens het empatische en geduldsniveau van hen meegerekend.
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Voor basisschool t/m groep 3.
Voor speciaal onderwijs en dan bedoel ik zml.. zou het voor kids t/m 12 kunnen het gehele SO.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Ja zie eerste vraag.
Ik zou eerder een open gesprek en of proefles willen zien..
Of een soort bekwaamheid test. Waarin iedereen een portfolio kan laten zien wat je kunt/ interesse is ( net als bij een kunstacademie)
En ook mensen met al ervaring als onderwijsassistent met een lager niveau ( 3) toelaten na bovenstaande gesprek..
Dus meer persoonlijker kijken, en evt. Eisen hierop aanpassen.
Niet van cognitieve test laten afhangen
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Veel vooraf de hort op gaan en reclame maken.. de scholen in om leerlingen enthousiast te maken de opleiding te gaan volgen.
En de docenten van de klos van destijds vragen om hun ideeën en kennis en kunde