Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Huizen
Datum 11 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Het onderwijs aan kleuters is dermate anders dan aan bovenbouwleerlingen, dat het samenvoegen van de KLOS en de PA mijns inziens nooit een goed plan is geweest: je weet aan het eind van de PABO van alles net niet genoeg. Verdieping / Specialisatie in onderbouw of bovenbouw is dus nodig.
De ontwikkeling van het kind t/m ong. 8 jaar oud (elk kind ontwikkelt zich anders dus dit is gemiddeld) verloopt anders dan die van 8 jaar en ouder. Het perspectief van het jonge kind is nog veel meer 'in het moment': ze gaan op in de ervaring van het hier en nu. Daarom is het spelend leren en ontdekken, het handelingsgericht onderwijs essentieel voor de onderbouw (groep 1-4). Vanaf groep 5 verbreedt het beeld van het kind zich al veel meer, kunnen de zaakvakken bewust toegevoegd worden, kunnen ze op een abstractere manier leren. Dit vraagt niet alleen om andere cognitieve vaardigheden van de leerkracht maar ook om andere didactiek en pedagogiek.
Onderwijs aan de onderbouw vergt dus andere vaardigheden en kennis dan aan de bovenbouw.
Mijn idee: PABO blijft PABO, iedereen start gelijk, het eerste jaar is een algemeen jaar over onderwijs in het algemeen is, de vakken worden in basis allemaal aangeboden, er is een stage in de bovenbouw en een stage in de onderbouw. Na deze ervaringen kiezen de studenten voor onderbouw of bovenbouw.
De drie volgende jaren zijn specifiek gericht op onderbouw of bovenbouw. Worden natuurlijk alle vakken aangeboden (een leerkracht heeft altijd een basis van eigen kennis en vaardigheden nodig).
Er zal altijd overlappende kennis zijn dus als een student er na de opleiding voor kiest zich ook nog te willen verdiepen in de andere bouw, dan kan dat in een zij-instroomklas in 2 jaar (eigenlijk zou dat natuurlijk ook weer 3 jaar moeten zijn qua kennis, maar daar begint niemand aan....).
Mocht je je willen specialiseren in speciaal onderwijs, dan moet er een extra (vijfde) jaar zijn om je daarin te kunnen ontwikkelen. Deze kinderen hebben namelijk weer extra/andere behoeften in begeleiding (op alle gebieden).

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Zie antwoord op vraag 1:
Onderbouw is groep 1 tot en met groep 4, dus 4-jarigen t/m 8 -jarigen.
Bovenbouw is groep 5 tot en met groep 8, dus 8-jarigen t/m 12-jarigen.
Dit is erg zwart-wit: de ontwikkeling van elk mens is anders maar je moet ergens een abstracte streep trekken.
Binnen de opleiding zou men er binnen de specialisatie zelfs voor kunnen kiezen om ook nog de keuze te hebben je te kunnen verdiepen in resp. gr1-2 of gr3-4 en gr5-6 of gr7-8. Want ook daartussen zit al een enorm verschil in sociale, emotionele en cognitieve ontwikkeling.

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Ja.
Na het eerste, algemene jaar worden toelatingstoetsen gemaakt voor onderbouw of bovenbouw.
Elke student is anders, heeft andere kwaliteiten/ vaardigheden, interesses. Kies je voor de bovenbouw, dan moet jouw eigen vaardigheid en kennis van de zaakvakken, van rekenen/wiskunde, van taalvaardigheden (zoals begrijpend lezen), van Engels, enzovoort van een hoger niveau zijn. Kies je voor de onderbouw, dan moet jouw eigen vaardigheid in observeren, interpreteren, inrichting van hoeken en lokalen voor de zone van de naaste ontwikkeling, enzovoort van een hoger niveau zijn.
Wel vind ik dat de beheersing van de Nederlandse taal bij iedereen op een hoog basisniveau moet zijn. Elke docent moet verbaal en in de geschreven taal goed kunnen communiceren met de kinderen (begrip én voorbeeldfunctie), met collega's, externen, ouders enzovoort. Zo vind ik het lastig dat iemand met een TOS voor de klas zou kunnen, zowel bij het begeleiden van de kinderen als in de communicatie naar volwassenen kun je toch zelf niet allerlei fouten over het hoofd zien of maken...... (niemand is perfect, maar er moet wel een bepaalde basis taalvaardigheid zijn).

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
De huidige PABO studenten kunnen zich misschien vanaf komend schooljaar al meer richten op onderbouw of bovenbouw, de docenten zullen daarbij per student misschien de tentamen-eisen al aanscherpen of versoepelen, afhankelijk van het vak.
Bij mij op school werkt een fantastische OnderwijsAssistent. Zij zou een fantastische leerkracht onderbouw kunnen worden, heeft zelfs de bovenbouw leerlingen goed onder de duim maar haalt de toetseisen voor de PABO telkens net niet. Bij de KLOS zou zij allang klaar geweest zijn met de opleiding en nu de meest geweldige kleuterleerkracht. Dit is een levend voorbeeld van het feit dat de splitsing echt een goed plan is. Een andere collega van mij heeft een tijd getwijfeld over de PABO omdat zij die 'enge kleuters' echt niet zag zitten. Toch gedaan, kleuterstage net overleefd en nu een fantastische groep 8 leerkracht. Zelf wilde ik naar de KLOS maar die bestond toen al niet meer. Ik heb me door de groep 8 stage heen geworsteld, begreep niets van die grote kinderen (inmiddels wel hoor), en ik ben nu al ruim 20 jaar een fantastische kleuterjuf, ik zou niets anders willen. Invallen in de andere groepen kan ik heus wel, mede doordat ik daar ook stages heb gelopen. Vandaar dat ik dat eerste jaar PABO wil inzetten voor een boven- en onderbouw stage en algemene kennis.
Dank dat jullie onze mening ook meenemen. Wij zijn tenslotte de ervaringsdeskundigen :-) (niet arrogant bedoeld).