Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Stichting Archipel (Mevrouw N. Albers)
|
Plaats
|
Eerbeek
|
Datum
|
6 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Het zou goed zijn een splitsing te maken in specialisatie en dus ook bevoegdheid. Het jonge kind en het oudere kind. Hiermee kunnen aanstaande leerkrachten ook gerichter een doelgroep kiezen, die pst bij hun kwaliteiten.
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Ik zou de splitsing maken tussen groep 3 en 4. Dus 1-2-3 samen en 4-8 samen.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Nee
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Bij splitsing van specialisatie en bevoegdheden dient het curriculum ook zodanig aangepast te worden dat het volledig klaarstoomt voor die specifieke richting. Wellicht handig om een verkort traject toe te voegen, voor leerkrachten die beide willen behalen.