Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Philippine
Datum 29 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Werkgevers zullen eerder geneigd zijn mensen aan te nemen met een brede bevoegdheid. In het verleden is bijvoorbeeld ook de bevoegdheid om gymnastiek te mogen geven uit het pakket gehaald. Het is en was beslist een voorsprong wanneer je die bevoegdheid wel hebt. Startende leerkrachten wordt vaak ook aangeboden zo snel mogelijk deze bevoegdheid erbij te halen. Ik denk dat het voor grotere problemen zorgt m.b.t. het perspectief voor startende leerkrachten.

Mocht er toch een bevoegdheden systeem komen met jonge en oude kind, dan is het zaak dat dit voor allebei de richtingen een HBO opleiding betreft. Daarnaast moet tot het curriculum blijven horen dat men op de hoogte is van de leerlijnen van groep 1 tot en met 8. Dit is van belang voor het op een juiste manier kunnen aanpassen van het onderwijs m.b.t. leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
jonge kind 3 tot en met 7 jaar => kennis van de peuter tot kleuterontwikkeling. Overlapping is noodzakelijk om onderwijs op maat te kunnen aanbieden. Overlapping bij 7 jarige leeftijd i.v.m kennis van het leren lezen en voortgezet technisch lezen, rekenen en spelling. Zo ook de motorische ontwikkeling en de sociaal-emotionele ontwikkeling.

oudere kind 7 tot en met 13 jaar. => kennis van leren lezen en voortgezet technisch lezen, rekenen en en spelling, motorische ontwikkeling en sociaal-emtionele ontwikkeling, ook van het 7 jarige kind voor sociaal-emotioneel jongere kinderen of kinderen met specifieke onderwijsbehoeften. 13 jaar, in verband met doublures, laatbloeiers en kennis van het puberbrein.

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Nee, alle toekomstige leerkrachten moeten voldoen aan de huidige toelatingseisen.

Echter zou ik rekenen en Nederlandse taal eerder bevragen, minder nadruk op de WO-vakken bij aanvang, dit kan later in het jaar. Het laatste moet echter ook worden gehaald in het eerste jaar, als voorwaarde om de opleiding verder te mogen voortzetten.

Geen uitzonderingen, zowel HAVO/VWO als MBO niveau 4 aankomende leerkachten maken alle tentamens met betrekking tot de toelatingseisen. Er zouden hier geen uitzonderingen mogen zijn op grond van diploma.

Mag dus aangescherpt worden.

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Ik zie het als een ongewenste ontwikkeling en zou dan ook graag zien dat dit niet doorgaat.
Het is een illusie dat mannen hierdoor eerder voor de opleiding zouden kiezen.

Dit zit veel meer in de opbouw en eisen van de opleiding en hoe er maatschappelijk tegen het leraarschap wordt gekeken:

De opleiding is weinig ambitieus, te veel reflecteren totdat studenten er genoeg van hebben, vakinhoudelijk meer ruimte voor zelfstudie waardoor er meer ruimte overblijft voor verdieping. Weinig uitdagend en mogelijkheid tot versnellen dan wel differentiatie in belangstelling. Geen of weinig ruimte om te groeien binnen het onderwijs en ook een opleiding die daar niet goed op voorbereid. En het belangrijkste: de beloning => loon is echt te laag om mannen te trekken voor het onderwijs. Uitlatingen van de eigen overheid over de mensen op de werkvloer straalt veel wantrouwen uit. Wanneer ik nu als man opnieuw zou moeten kiezen, zou het leraarschap niet op één staan. Het is geen beroep meer wat maatschappelijk wordt gewaardeerd, waar de overheid vertrouwen over uitspreekt en waar men zelf enige vorm van regie heeft. Zelfs voor buitenstaanders is het zichtbaar dat het een groot bureaucratisch gebeuren is geworden, waarbij niet meer de kwaliteit van de leraar centraal staat, maar hoe goed en ijverig je kunt registeren. Daar kiezen echt maar heel weinig mannen voor.

Daarnaast vind ik het een verkapte vorm van het hebben van vooroordelen en een gebrek aan emancipatie van de man en vrouw. De overheid biedt met deze regelgeving hiervoor ruimte. Als je als vrouw niks met kinderen in de pubertijd hebt, moet je beter niet het onderwijs ingaan. Heb je als man niks met vierjarigen en kun je niet zorgen voor... dan kun je in mijn ogen beter ook een ander beroep kiezen.

We werken met kinderen in de leeftijd van 4 (misschien in de toekomst jongere kinderen) tot pakweg twaafljarigen. Als leraar moet je goed op de hoogte zijn van de totale ontwikkeling wil je goed kunnen anticiperen op alle ontwikkelingsgebieden. Deze wet zorgt ervoor dat deze kennis gaat verdwijnen.

Beter is om de opleiding te verlengen met twee jaar => 4 jaar algemeen daarna behalen van master en tijdens deze twee jaar specialiseren.