Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Erkenning?? M Rijntjes
Plaats Heerlen
Datum 29 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Het argument ' meer mannen' is absurd, we leven in 2021!! Ieder kan ook nu zijn keuzes maken. Verschillende bevoegdheden ok maar geen moeten. Uiteraard wel gelijke lonen. Bekwaamheidseisen mogen zeker verschillen. Het Jonge Kind zit al jaren in de knel vanwege de verschoolsing en enorm tekortschieten van de Pabo's. De kleutermishandeling neemt helaas zienderogen toe dus zou dit een goede zaak zijn omwille van het jonge kind, zijn toekomst en daarmee ook de toekomst van ons onderwijs. Het Jonge Kind vraagt om hele andere vaardigheden, ga terug naar de klos eisen van toen! De kleuter is niet veranderd, slechts zijn cognitieve prestatie gerichte omgeving. Betrek aub de WSK hierbij!! Ga niet uit van rolbevestigende aannames. Meer vrouwen dan mannen .... so what!?
Ben zelf al 35 jaar kleutermeester, het gaat om de ruimte die je krijgt om jezelf te kunnen en mogen zíjn ongeacht man of vrouw. Wat een kul!!

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Groep 1,2,3 - groep 4,5,6,7,8
Of 1,2,3,4 - 5,6,7,8
Ga uit van individuele ontwikkeling en niet van leeftijd.

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Ja, uiteraard, eisen zijn nu vaak niet passend en eenzijdig gericht op cognitie. Zowel voor het jonge als oudere kind. Dat zou veel breder moeten zijn. Potentiële leerkrachten met alle mogelijke talenten krijgen nu regelmatig geen kans omdat ze bijvoorbeeld de rekentoets niet halen. Absurd wanneer je bedenkt dat daardoor fantastische leerkrachten in de dop niet eens een kans krijgen.
Het oudere kind vraagt andere leerkrachtvaardigheden dan het jonge kind. Ik hoop dat daardoor ook een einde komt aan de verschoolsing, te snel in het abstracte en daardoor geen beklijven, versnellen van ontwikkeling, idiote arrogante door volwassenen bedachte eisen, het steeds hoger leggen van de lat, kinderen langs onze meetlat van het gemiddelde kind leggen, het ontkennen van de ontwikkelingsfases en daarmee de kleuter. Kijk naar het kleuteronderwijs van nu en zie de verarming, verschoolsing en mishandeling, aangewakkerd door de Pabo's van nu en de onwetenden die menen dat zij kunnen oordelen over de toekomst van onze kinderen door de druk nog meer op te voeren. Kijk naar wat kinderen echt van ons nodig hebben en niet naar wat wij van kinderen menen te moeten eisen.

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Zo spoedig mogelijk op de schop.
Lees het gedicht 'kijk eens wat ik al kan' van mijn hand.