Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Schiedam
Datum 6 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Ik zie zowel voor- als nadelen. Als ik zelf terugkijk naar mijn pabo-opleiding, dan vond ik het vreselijk stom, saai en onzinnig dat ik een toets voor geschiedenis en aardrijkskunde moest maken. Ik wist namelijk al van jongs af aan dat ik kleuterjuf wilde worden, dus wat had het voor zin? Dit was voor mij toentertijd bijna een reden om te stoppen met de opleiding. Ik denk zeker dat bekwaamheidseisen moeten worden aangepast, omdat je bij het jongere kind meer de nadruk op de sociaal-emotionele ontwikkeling legt en bij het oudere kind meer op de cognitieve ontwikkeling. Ook voer je in een bovenbouw bijvoorbeeld heel andere soort oudergesprekken (adviesgesprekken) dan in een onderbouw (intakegesprekken). Wat betreft de arbeidsmarkt: het is fijner als je breder geschoold bent, zodat je in de gehele school kunt worden ingezet (wat denk ik toch wel gaat gebeuren, ook al ben je hier dus niet voor bevoegd). Anderzijds: als er op deze manier meer mensen de opleiding zullen doen en afronden, dan zal dit het lerarentekort hopelijk kunnen inperken.

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Ik zou de grens bij zes jaar (kleuters) hanteren, omdat het kleuteronderwijs enorm verschilt van de rest van de basisschool. Denk maar aan de oude KLOS-opleiding van vroeger. Of de grens tussen groep 3 en 4, zodat de kleuterleerkrachten ook het een en ander meekrijgen van groep 3 en dus weten waarvoor ze de kinderen moeten 'klaarstomen'. Daarnaast beginnen vanaf groep 5 meestal de zaakvakken, als groep 4 dan bij het oudere kind wordt getrokken, krijgen leerkrachten van groep 4 mee wat er van de kinderen in groep 5 zal worden verwacht.

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Eerlijk gezegd ben ik niet helemaal op de hoogte van de huidige toelatingseisen. Ik weet dus nog dat ik in mijn tijd een toets voor geschiedenis en aardrijkskunde moest halen, wat ik vreselijk stom, saai en onzinnig vond. Ik denk dus zeker dat de toelatingseisen meer moeten worden toegespitst op het jongere of oudere kind, maar ik heb geen idee hoe deze zouden kunnen worden vormgegeven.

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Ik vind het belangrijk dat de 'nieuwe' pabo voor het jongere en oudere kind wordt aangeboden, náást de algehele pabo-opleiding. Zoals nu het plan is.