Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam HUB Noord Brabant, school voor speciaal onderwijs (drs Roos de Vree)
Plaats Den Bosch
Datum 6 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Juist een brede basis lijkt me noodzakelijk voor een leerkracht basisonderwijs. Gedegen kennis van alle doorgaande leer-/en ontwikkelingslijnen is essentieel. Op die manier kun je zo goed mogelijk aansluiten op de zone van naaste ontwikkeling. Je moet weten 'waar een kind vandaan komt' en 'waar een kind naartoe werkt'. Alleen kennis over vier jaar lijkt me veel te beperkt.
Bovendien lijkt het me een logistieke puzzel bij het invullen van de formatie. Wie kan waar worden ingezet, welke duo's kunnen geformeerd worden. Dat merk je al met de nieuwe lichting leerkrachten die niet automatisch een gymbevoegdheid hebben.
Als het beoogde voorstel bedoeld is om meer mensen aan te trekken, weet ik niet of met dit plan de juiste motivatie wordt aangesproken. Beter lijkt het me om de salariskloof met het VO weg te werken en te zorgen voor kleinere klassen.

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Zeer zeker geen lagere eisen stellen! Ook iemand die met kleuters werkt heeft minimaal een HBO-denkniveau nodig. Ook de beruchte rekentoets laten bestaan. Er is immers enig inzicht nodig om toetsen en rapporten te kunnen analyseren, interpreteren en erop te kunnen voortborduren.

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Laat de PABO een gedegen brede basisopleiding zijn. Specialisatie in jonge/oude kind is prima, maar dat zou bv kunnen worden vormgegeven als post HBO opleiding. Tevens zou er op de PABO meer aandacht mogen zijn voor het speciaal onderwijs.