Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Alkmaar
Datum 6 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Lijkt me geen goed idee. Het is belangrijk dat je de hele ontwikkeling van het kind op school kent. Dit om kinderen die voorlopen en met achterstanden moet kunnen begeleiden.
Vergaderingen met het hele team worden dan trouwens ook nutteloos.
Flexibel inzetten wordt onmogelijk.
Om de zoveel jaar een andere groep/ bouw maakt het werk een stuk afwisselender.

Stop met die rare toelatingstoets voor de Pabo. Iedereen die van de Havo komt denkt nu wel 3x na voordat hij aan de Pabo begint. Als je de toets niet haalt ben je te laat voor een andere opleiding, terwijl je die vaardigheden prima op de Pabo kunt leren.

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Geen onderscheid. De onwikkeling verloopt grillig.

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Ik vind dat je met een Havo diploma voldoende basis hebt voor de Pabo. Toelatingstoetsen moeten worden afgeschaft. Hierdoor kiezen veel potentiëel goede leerkrachten voor een andere opleiding.