Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Deventer
|
Datum
|
28 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Emacipatorisch is dit een slechte ontwikkeling. Gaan teams bestaan uit een tweedeling van mannen in de groepen 5 t/m 8 en vrouwen in de groepen 1 t/m 4? Geen goed voorbeeld voor meisjes.
Daarnaast wordt het een stuk lastiger om te formeren. Nu is iedere basisschool leerkracht breed inzetbaar.
Laat de Pabo het curriculum aanpassen waarbij mannen en vrouwen ervaring opdoen in de groepen 1en 2 zonder uitvoerige stage.
Een stimulans is de salariëring. Trek het salaris PO en VO gelijk.
Herwaardeer de juf/meester in taal. Spreek in de toekomst over leraar basisonderwijs.
Door de laatste drie adviezen te implementeren zullen mannen vaker voor de opleiding tot basisschool leraar kiezen.
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Absoluut geen leeftijdsgrens. Het is belangrijk dat iedere student de doorgaande leerlijn van leerjaar 1t/m 8 in beeld heeft.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
De toelatingseisen zijn passend. Het is wel bijzonder dat de landelijke norm voor de Wiscat op diverse HBO instellingen is verhoogd om een diploma te halen.
Het verlagen van toelatingseisen gaat ten koste van de kwaliteit van onderwijs.
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Ik mag toch echt hopen dat dit wetsvoorstel van tafel gaat.