Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Utrecht
|
Datum
|
29 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Het is belangrijk dat alle leerkrachten de ontwikkeling die de hele basisschool kennen. Wel belangrijk dat er echt gespecialiseerd kan worden en dat op de Pabo meer aandacht komt voor het jonge kind (kleuters). Functie-eisen aanpassen slecht plan: zowel voor jonge aks voor oude kind heb je bepaald denkniveau nodig. Beter om de instaptoetsen af te schaffen en studenten goede oefening te bieden.
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Als het dan toch moet 4-8, 8-12
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Nee, risico bestaat dat dan voor jonge kind de eisen omlaag gaan (lesstof is makkelijker, dus mag ook met lagere vooropleiding) terwijl je juist bij jonge kind in staat moet zijn om te reflecteren en visie te ontwikkelen.
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Zorg dat ook jonge kind voor mannen aantrekkelijk is. Beeldvorming is belangrijk: bij jonge kind is meer ruimte om te ontdekken en experimenteren, wat mannen vaak juist leuk vinden. Deze benadering werkt bin mannelijke stagiairs ook goed.