Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Brunssum
|
Datum
|
29 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Ik denk dat een splitsing van oudere en jongere kind goed is omdat kleuters nu te vaak over één kam geschoren worden met oudere leerlingen wat aanbod van leerstof en didactiek betreft. Dat is zeer nadelig voor kleuters. Scheiding van oudere en jongere kind is echter géén oplossing voor het lerarentekort. De enige oplossing daarvoor is meer structurele financiële investering en het herstellen van de status en aanzien van het beroep.
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Geen vaste leeftijdsgrens. Leerling wordt toegelaten tot het leerstofaanbod wanneer hij/zij daaraan toe is. Ergens tussen 5 en 7 jaar.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Opleiding tot leraar zou een universitaire opleiding moeten worden met zwaardere toelatingseisen. Maar niet als aanpassing aan een eventuele scheiding tussen opleiding voor leraar van oudere of jongere kind. Maar enkel om beter opgeleide leraren te krijgen en de status van het beroep te herstellen.