Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Woudenberg
Datum 22 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Basis is gelijk, ervaring in beide doelgroepen is wel belangrijk.
Bekwaamheidseisen kunnen wel aangepast worden. Allebei is evenveel waard, maar de focus op vakken en kennis is specifiek gericht op ouder of jonger kind.

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Jonger kind: groep 1-4
groep 5-8 ouder kind.
In groep 5-8 komen vaak andere problematieken aan bod en ook andere vakken.

Bij aparte specialisatie voor kleuterbouw:
groep 1/2/(3)
groep 3/4(5)
groep (5)/6/7/8

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
nee, basis is voor iedereen gelijk. Je moet van elkaar weten wat er gebeurt in de andere bouwen.

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
* Er moeten geen 'eilandjes' ontstaan maar synergie tussen de verschillende groepen. Groep 1 moet nog steeds weten wat er in groep 8 speelt, puur om de doorgaande lijnen te behouden.
* Zaakvakken en Engels (verplicht)! vanaf groep 1 al aanbieden, op eigen niveau natuurlijk.
* Bij specialisaties ook specialisaties in vakken aanbieden die wel door de hele school gegeven kunnen worden. Bijvoorbeeld: specialisatie jonge kind, met specialisatie voor rekenen van groep 1-8. Of specialisatie ouder kind, met specialisatie handvaardigheid voor groep 1-8.