Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Tilburg
Datum 9 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Het is een uitstekend plan om opnieuw een specialisatie jong kind in te voeren, aangezien de kennis verloren dreigt te gaan nu zowel de klossers als de docenten op pabo's met kennis over het jonge kind aan het verdwijnen zijn met alle gevolgen van dien. Ik weet uit eigen ervaring dat het werken in de hogere groepen ondersteund wordt door het gebruik van methodes, terwijl bij het jonge kind het gebruik van een methode vaak schuurt met de ontwikkeling van de kleuter. Daarom is zicht op de ontwikkeling van het kind van uitermate groot belang en dat miste ik bij mijn stagiaires.

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
3-7 jaar
7-12 jaar

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Ik vind het havodiploma een prima uitgangspositie.

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Het zou vreemd zijn als de huidige opleiding, die een volledige bevoegdheid geeft, even lang duurt de specialisatie, omdat een student die twee specialisaties zou willen volgen (dat zou ook na tien jaar mogelijk moeten zijn) om diezelfde bevoegdheid te bereiken veel langer zou moeten studeren en dat klopt natuurlijk niet. Overigens ben ik ervan overtuigd dat jongens liever in de bovenbouw werken. Ik heb veel mannelijke studenten zien vertrekken, omdat het hoge zorggehalte bij het jonge kind hen niet aansprak.