Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Renswoude
|
Datum
|
15 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Zelf ben ik opgeleid op de Kleuter Leidsters Opleidings School (KLOS) en heel veel vaardigheden die ik daar geleerd heb mis ik in de PABO. Het Jonge Kind vraagt om een ander pedagogisch klimaat... om een andere manier van onderwijs geven.. om een andere aanpak!
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Groep 1 en 2 (en eventueel ook groep 3).
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Ik baal er vreselijk van dat men nu aan zulke hoge eisen moet voldoen alvorens men aan de PABO mag beginnen. We hebben in de laatste 25 jaren heel veel kundige mensen voor de klas gemist. Ze werden niet toegelaten tot de PABO vanwege het hoge eisenpakket. Maar wat wij nodig hebben voor de (jonge) kinderen is geen IQ maar EQ! Hart voor kinderen. Een goed en vooral veilig pedagogisch klimaat in de klas. Didactische vaardigheden. Kennis van leerlijnen. Daar draait het om. Zeker HBO denkniveau! Maar dat zit niet vast op b.v. een rekentoets als toelatingseis.
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Zorg voor goede opleiders. Die verstand hebben van bovenstaande punten. Die leerkrachten opleiden die het (jonge) kind vooral kind laten zijn en al spelend laten leren! Leerkrachten die de leerlijnen kennen en methodes gebruiken als handreiking om aan het einde van het jaar te komen waren je wezen moet. Maar het voor elkaar krijgen om (jonge) kinderen zonder al te veel getoets, al spelend laten leren!