Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
M.B. Cost
|
Plaats
|
Weert
|
Datum
|
31 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Ik zie goede kansen en mogelijkheden met het voorstel tot de splitsing van de opleiding. De klossers van voor 1985 hebben een veel bredere kennis van het jonge kind en zijn minder opgeleid voor het oudere kind en andersom. Met de samenvoeging met de totstandkoming van het basisonderwijs is er veel veranderd. M.i. is de opleiding te algemeen geworden en mag er meer diepgang worden gevraagd.
De bekwaamheidseisen mogen hierdoor ook verzwaard worden, het is belangrijk om leerkrachten te hebben met voldoende kennis zodat zij deze ook kunnen overdragen. Deze toelatingstoetsen mogen vooraf worden afgenomen met 1 herkansing. Niet behaald = geen toelating.
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Jonge kind: groep 1 t/m 3
Oudere kind: groep 4 t/m 8
Waarbij er misschien zelfs een specialisatie mogelijk is voor de groepen 7/8. Deze jaargroepen zijn zo specifiek met advisering en kennisoverdracht dat je hiervoor echt geschikte leerkrachten nodig hebt.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Zie antwoorden bij vraag 2.
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Neem direct ook de statuswaardering en bezoldiging van het beroep leerkracht onder de loep. Zet structureel geld in voor kleinere klassen, meer handen in de klas en meer mogelijkheden voor leerkrachten om zich te ontwikkelen.