Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Utrecht
|
Datum
|
6 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Ik ben voor een algehele bevoegdheid om in het hele basisonderwijs les te geven, maar met de mogelijkheid een extra specialisatie te doen om daarnaast aan ofwel het jongeren kind (0-6/7 jaar) ofwel het oudere kind (10-14 jaar) les te geven. Ik ben dus tegen een verkleining van de bevoegdheid, maar juist voor een verruiming door een bepaalde specialisatie op de Pabo te volgen vanaf jaar 2.
Dit maakt het beroep aantrekkelijker voor een bredere groep mensen, die de keus hebben specifieker opgeleid te worden, terwijl er tegelijkertijd geen 'scheiding' zal ontstaan binnen de basisschool zelf.
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
jongere kind 0-6/7 (regulier traject met nadruk op ontwikkeling jonge kind)
Basisschoolkind 7-10 (reguliere traject Pabo)
Oudere kind 10-14 (regulier traject eerste jaar met nadruk op ontwikkeling oudere kind/puber)
Dit op basis van zowel hersenontwikkeling (spel als motor voor ontwikkeling bij het jongere kind bijvoorbeeld) als het vergemakkelijken van de overgang van voor- naar vroegschool naar groep 3 en de overgang van de basis- naar middelbare school.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Nee, de toelatingstoetsen moeten blijven voor alle studenten omdat alle studenten bevoegd moeten zijn om op de gehele basisschool les te geven naar mijn visie.
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Aandachtspunt lijkt me vooral een goede basis voor alle startend Pabo-studenten. Daarmee bedoel ik dus een startstage in de middenbouw en daarnaast een korte stage in zowel onder- als bovenbouw. Zo heeft elke student in jaar 1 in elke bouw stage gelopen en kan de student goed onderbouwd een keuze maken in jaar twee voor een ofwel oudere of jongere kind specialisatie waarbij de studielast meer gericht is op ontwikkeling 0-6/7 jaar of 10-14 jaar, ofwel een regulier Pabo traject zonder specifieke specialisatie, waarbij aandacht wordt besteed aan de ontwikkeling 4-12 jaar. Uiteindelijk heeft de student met gekozen jongere/oudere kind specialisatie dus een lesbevoegdheid van 0-12 jaar (0 jaar t/m groep 8) of van 4-14 jaar (groep 1 t/m klas twee middelbare school).