Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Nijkerk
Datum 22 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Het arbeidsperspectief zal zeker veranderen. Als besturen kunnen kiezen voor iemand die breed opgeleid is t.o.v. iemand die alleen is opgeleid tot jonge of oudere kind, zal er denk ik vaak gekozen worden voor iemand met een brede opleiding omdat deze andere jaren in een andere bouw gezet kan worden.
Dat zie je nu ook met mensen die wel of geen gymbevoegdheid hebben. Misschien is het niet de beste keuze, maar organisatorisch wel makkelijker.
De keuze voor jonge of oudere kind zou de kwaliteit ten goed kunnen komen, omdat je alleen maar bezig bent voor deze specifieke doelgroep.
Ik vind niet dat de bekwaamheidseisen aangepast moeten worden. Alle leerlingen verdienen goed (hoog) opgeleide leerkrachten.
Ook vind ik het belangrijk dat je de leerlijnen van de hele basisschool kent, zodat je weet wat er voor- en na jouw groep gebeurt.

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
groep 1 t/m 3 en 4 t/m 8
of
groep 1 t/m 4 en 5 t/m 8

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Nee.
Het is niet wenselijk om de toelatingseisen aan te passen. Ieder kind heeft recht op een goed (hoog) opgeleide leerkracht.

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Er zitten heel veel haken en ogen aan.
Er moet goed over de gevolgen nagedacht worden voordat deze wet aangenomen wordt.
Het zal veel impact hebben.
Ik ben tegenstander van het aanpassen van de toelatingseisen.