Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Amsterdamse Montessori School (Mevr. C.M. Frehse - de Jonge)
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
29 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Ik sluit mij geheel aan bij de brief van Dhr. Lamé van de PO-raad dd 29 jan 2021.
Ik ben er voor de opleiding aan de Pabo niet op te splitsen. Ik denk dat er meer aandacht zou moeten zijn voor inhoudelijke vakken.
Er zou misschien wel een opleiding kunnen worden ontwikkeld waarmee leerkrachten vanuit het primair onderwijs zich zouden kunnen voorbereiden op een baan in het voortgezet onderwijs of het speciaal onderwijs.
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Het jongere kind tot ongeveer groep 4, het oudere tot en met groep 8. Maar bij het montessorionderwijs hanteren we de verdeling:
onderbouw (1,2), middenbouw (3,4,5) en bovenbouw (6,7,8). Deze verdeling werkt prima. In principe is het werken met onderbouwers echt anders dan het werken met midden- en/of bovenbouwers, maar de opleiding zoals die nu bestaat geeft de mogelijkheid om via stages een eigen keuze te maken. Daarnaast is de opleiding breed genoeg om in elke groep les te kunnen geven.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Ja. Ik vind het een slechte ontwikkeling dat die eisen (die al niet hoog zijn) nu weer verlaagd zijn. Zo trek je niet de juiste mensen aan. Ik vind dat de toelatingseisen voor taal en rekenen niet verlaagd, maar juist verhoogd zouden moeten worden. Dat zou het aanzien en het niveau van het vak van leerkracht echt kunnen verbeteren. Nu is het zo dat nieuwe jonge (maar ook oudere zijinstromers) leerkrachten veelal weinig op de hoogte zijn van de inhoudelijke zaakvakken en dat er ongelooflijk veel onwetendheid en onkunde is op het gebied van elementaire spelling, taalbeschouwing en rekenen. Het komt voor dat achtste groepers het rekenen soms beter onder de knie hebben dan hun leerkracht. Het is zelfs nodig om brieven aan ouders eerst te laten lezen door anderen om er de nodige spelfouten uit te halen! Heel gênant.
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Laat nu eens niet de zg. onderwijsvernieuwers, de politici en de managers iets verzinnen. Luister naar de leerkrachten. Maak het beroep aantrekkelijker d.m.v. hogere toelatingseisen, betere salariëring, kleinere klassen, meer handen in de klas, een makkelijkere doorstroming van kinderen naar het speciaal onderwijs (aanpassen van passend onderwijs) en hulp bij het vinden van woonruimte in grote steden.
Nieuwe wetgeving klinkt leuk, maar deze lost het tekort aan leraren niet op.