Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Zwolle
|
Datum
|
28 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Een leerkracht in het PO is idealiter inzetbaar in alle groepen en heeft kennis van de ontwikkeling vh kind in brede zin. Splitsing draagt hier m.i. niet aan bij.
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Geen enkele.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Geen aanpassing, maar een ander advies, zie vr 4
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Enkele jaren geleden deed ik de tweejarige deeltijd opleiding (pabo). Ik had en heb als musicus (docent) een flinke basis, waarop geen enkele manier door de opleiding naar gekeken werd. Zo moest ik bijv alle colleges muziekonderwijs volgen en tentamens maken over lesstof die ik zelf al ruim 20 jaar onderwees. Lever MAATWERK! Dát zou er mede voor gezorgd hebben dat er niet 67 van de 72 medestudenten zouden zijn afgehaakt. Na twee jaar studeerde ik met 1 (!) andere student af. Het merendeel van de afhakers zou een aanwinst zijn geweest voor het onderwijsveld. Het gebrek aan motivatie (of?) van de HBO’s om maatwerk te leveren is op schrikbarende wijze zichtbaar in het aantal leerkrachten (in spé) dat stopt met de opleiding. Vele gemiste kansen gezien...
Het curriculum splitsen gaat naar mijn idee -alweer- voorbij aan de zijinstromers of (veelal hoogopgeleide) deeltijdstudenten.