Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Pijnacker
|
Datum
|
7 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Een bredere bevoegdheid is belangrijker dan een smalle, voorkeuren ontstaan wel in een basisschool, maar het is ook verrassend en verfrissend als de mogelijkheid er is om van groep 3 naar groep 8 te kunnen wisselen, of van 7 naar kleuters. Die mogelijkheid valt weg en maakt het vervullen van formatie ook lastiger. Zeker als een school krimpt.
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Kleuters en groep 3 tm 8. Eigenlijk zoals het vroeger was. Het onderwijs aan kleuters is zoveel anders dan 3 t.
/m 8 waarbij veel meer met curriculum en volgens bepaalde methodieken wordtgewerkt. Kleuters is veel meer spelend en onderzoekend leren. Daarboven is een stuk kennisoverdracht ook heel belangrijk.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Zie boven, oude KLOS en PA
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Ik zou altijd de mogelijkheid houden van allrounders en specialisten