Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
9 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Uitstekend idee. Kleuters zijn anders dan kinderen vanaf groep 3 t/m groep 8. De manier van leren, van onderwijzen, inhoudelijk, pedagogisch. Als de kleuters weer afgesplitst worden - zoals vroeger het geval was - kunnen er minder zware eisen aan die leerkrachten gesteld worden (taaltoetsen, rekentoetsen, wereldoriëntatie), zodat studenten die nu om die redenen (moeten) afhaken toch behouden kunnen blijven, wat het lerarentekort ten goede komt. Dan moet de kleuteropleiding wel weer zo goed worden als deze vroeger ook was!
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Groep 1/2 (kleuters) en groep 3 t/m 8.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Zie hierboven: minder zware eisen voor de kleuteropleiding met betrekking tot rekenen, taal en wereldoriëntatie.
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Geen.