Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Spijkenisse
|
Datum
|
6 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Ik juich het toe dat op de pabo, naast de reguliere opleiding, straks gekozen kan worden voor jonge en oudere kind, maar niet (alleen) om de reden om meer mannen aan te trekken. Ook lijkt het me wel zinvol om mensen die meteen al kiezen voor een specialisatie wel kennis opdoen van de andere bouwen en klassen, al is dat in de vorm van een week mee lopen. Hierdoor krijgt de aankomende leerkracht wel een goed beeld van de doorgaande lijn door de school.
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Ik zou de volgende splitsing maken: groep 1 t/m 4 en 3 t/m 8
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Een goed sluitende Havo opleiding (of hoger) lijkt me voldoende. Eventueel nog een taaltoets en rekentoets afnemen om het niveau te bepalen van de student.
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Naast deze wet voor oudere leerkrachten ook mogelijk maken dat zij een keuze kunnen maken voor de bouw waar zij zich het prettigste voelen. Dat komt de kwaliteit van het onderwijs ook ten goede, denk ik.