Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Purmerend
Datum 29 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?

Geachte heer/mevrouw van de commissie,

Met hart en ziel sta ik achter dit voorstel voor het aanpakken van het bevoegdhedenstelsel en het opsplitsen van de Pabo. Het lerarentekort is aan het stijgen naar ongekende hoogtes met een vooruitzicht waarin dit aantal de komende jaren alleen maar zal stijgen.
Ik ken persoonlijk meerdere mensen (ook mannen) die heel graag de overstap willen maken naar het Primair Onderwijs, echter worden zij hierin verhinderd door de extreem hoge eisen die wij in Nederland hanteren. Jezelf laten omscholen in een intensieve studie van twee jaar waarbij je ook moet werken en een gezin hebt is niet te doen voor velen. Onder deze mensen zijn ook docenten uit het Voortgezet Onderwijs met een HBO of Universitaire opleiding die naar mijn mening bevoegd genoeg zijn met hun ervaring om in plaats van een hele opleiding met toetsingen en toelatingseisen met een bijscholing van een jaar colleges kunnen volgen en praktijkervaring kunnen opdoen. Waarin zijn er zoveel Europese landen waar men als tweede en eerstegraads docent voor het Primair Onderwijs mag staan, echter in Nederland zijn hier strengere regels voor opgesteld? Ik hoor van PABO studenten dat de PABO opleiding zelf ook ontzettend hoog de lat heeft gelegd en de toetsen zodanig moeilijk zijn of veel van de studenten gevraagd wordt dat grotendeels uitvalt. De helft van de Vrije School PABO studenten is dit jaar alleen door de werkdruk uitgevallen.

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Zeker! Het is toch absurt dat een HBO of Universitaire geschoold persoon nog toelatingstoetsen moet doen voordat hij/zij aan een PABO opleiding begint?!
Geen wonder dat het zo onaantrekkelijk is voor velen, heb je jaren lang gestudeerd, een gezin gevormd, een carriere opgebouwd en dan wordt van je gevraagd om een toelatingstoets?

Voor de tweede en eerste graads docenten die wellicht al jaren ervaring hebben met leerlingen van het Primair Onderwijs moet de weg opengemaakt worden door met behulp van cursussen en colleges hier en daar helemaal bijgeschoold te worden zonder dat zij opnieuw getoetst moeten worden.

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
*Toelatingseisen en werkdruk voor zij-instromers met vanuit een ander veld dan het onderwijs moet lager gezet worden om het makkelijker en aantrekkelijker te maken om de overgang te kunnen maken.

*Van Tweede en Eerste graads docenten (vooral met werkervaring in het Primaire Onderwijs) moeten geen toelatingstoets gevraagd worden. Zij horen slechts een bijscholing te volgen zonder toetsingen.

*Nederland zou dit probleem verhelpen indien zij zoals velen andere Europese landen het mogelijk maken voor docenten in het VO om in het PO les te geven.