Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Hogeschool Rotterdam (A.M Derks)
|
Plaats
|
Rotterdam
|
Datum
|
29 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Een nieuwe bevoegdheid lijkt me niet wenselijk. Voor scholen is het erg onhandig als een leerkracht alleen bevoegd is voor een deel van de groepen. Het geeft extra problemen voor een goede samenstelling van een basisschoolteams. Een leerkracht kan niet van groep 3 naar 7 en of andersom. Dit beperkt de basisschool organisatie erg. Daarnaast beperkt het ook de mogelijkheden van de leerkrachten in de carrière.
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Specialiseren lijkt me een goede ontwikkeling maar vanuit een brede bevoegdheid waarbij oriënteren op andere bouwen in de basisschool opgenomen blijft en verdieping kan plaatsvinden in nascholing en door leren op de werkplek. Behalve de basisschool zou ik de specialisatie jonge kind verbreden naar peuterleeftijd. 2-8 en 8-12
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Vooropleiding ten minste havo of afgerond mbo. Ook de extra toelatingseisen 'nu in de wet opgenomen' dragen bij tot succesvoller studeren en daarom behouden. Dit het liefst ingedaald in het aanleverend onderwijs (Havo en mbo).
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Moment van communiceren is belangrijk. Opleidingen moeten de tijd hebben om zich voor te bereiden.