Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
You're Welcome Coaching & Training (Ba RGGM Akihary)
|
Plaats
|
Barendrecht
|
Datum
|
29 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Ja, ik zie een onderscheid tussen bevoegdheden zitten en zou dan net als vroeger kiezen voor het onderscheid tussen kleuters als bevoegdheid jonge kind en vanaf groep 3 als oudere kind.
Ik denk dat je sneller meer mensen op de arbeidsmarkt hebt als je onderbouw docenten snel kunt opleiden. Ik denk wel dat de kwaliteitseisen anders moeten zijn tussen onderbouw en bovenbouw. Dat bovenbouw een hoger niveau didactische vaardigheden icm pedagogische vaardigheden vraagt en dat onderbouw een hoger niveau pedagogische vaardigheden vraagt tov didactiek. Het onderwijs moet veiliger en passender en door meer specialisme erin aan te brengen zul je meer bekwame docenten opleiden die doen waar zij goed in zijn. Daarbij bescherm je de docenten ook meer, omdat ze nu overal geplaatst kunnen worden, terwijl ze dit niet altijd willen. Als een docent onderbouw heel goed is met onderbouw, dan moet ie daar kunnen en mogen blijven in plaats van dat ie naar de bovenbouw moet omdat daar nu eenmaal plek is.
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Ik zie een groot verschil tussen de schoolse vaardigheden en vaardigheden bij de kleuters en zie ook bij docenten grote verschillen in waar hun competenties liggen. Ik denk dat een specialisatie kleuters en specialisatie schools heel goed is voor de kwaliteiten van de docenten die zich daar op richten.
Daarbij als je specialisatie schools handhaaft, heb je nog voldoende docenten om uit te putten bij het wisselen van groepen.
Ik zie specialisatie oude jonge kind met de verdeling onderbouw/bovenbouw, zoals dit nu gehandhaafd wordt (onder = tm gr 4 en boven is gr 5-8) niet zitten, omdat zo te weinig ruimte is op de arbeidsmarkt voor docenten om uit te putten, mits je beide specialisaties haalt. Ik vind echt het grootste verschil in onderwijs te vinden tussen de kleutergroepen en groep 3-8. Daarom onderscheid kleuters en schools als specialisatie.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Nee, niet wat betreft niveau. Ik vind dat het niveau minimaal havo moet zijn of MBO afgerond. Ik vind dat iemand die alleen de onderbouw specialisatie wilt halen (kleuters) geen wiscat hoeft te doen, wel nedcat. Ik vind dat zij ook geen natuur & techniek & AK en GS hoeven te doen. Maar dan wel echt alleen als zij bij de kleuters komen te werken. Ik vind dat ALLE docenten vanaf groep 3 ALLE vakken op de pabo moeten hebben in hun HAVO/MBO pakket en/of op de PABO als instroom moeten halen in het eerste jaar.
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
- duidelijke communicatie
- duidelijke afbakening van bevoegdheden en docenten dus niet op plekken zetten waar zij niet horen en dit ook checken
- duidelijke coaching en begeleiding van docenten op de niveau's waar ze werken
- doorstroommogelijkheden bieden als ze alsnog voor een andere bevoegdheid willen gaan
- doorstroommogelijkheden richting alle functies in onderwijs verbeteren/betaalbaar maken
- stages aanpassen op niveau student, dus minder standaardiseren. dit om te motiveren. sommige studenten hebben het sneller in de vingers dan andere.
- betaalde stages voor studenten die zij-instromen en al een flinke bagage meebrengen