Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Leiden
|
Datum
|
6 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Ik ben geen voorstander. Vanuit schoolperspectief beperk je daarmee de mogelijkheden qua interne verschuivingen, vervanging binnen het team. De ene leerkracht heeft nl. dan geen bevoegdheid bij de andere groep. Niet werkbaar, zeker niet in een kleine school.
Mag hier dan naar gevraagd worden door een sollicitant bij een vacature? "Hoe zit het met de mogelijkheden tot wisselen?"
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Erg lastig. Veel doorgaande leerlijnen beginnen in groep 3. Kennis van een hele leerlijn is aan te raden. Nu komt er dus een knip in die kennis.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Als er inderdaad een splitsing komt, dan is een reken- en of taaltoets zoals die nu bestaat niet relevant als je kiest voor het jonge kind. Die moet dan veranderd. Dan krijg je eigenlijk nog meer verschil in kennisniveau.
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
X