Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Dordrecht
|
Datum
|
6 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Goed plan. Bekwaamheidsheisen aanpassen: ja. Een kleuterleerkracht legt de focus op motorische ontwikkeling en spel. Daar is geen procentrekenen en zinsontleding voor nodig.
Dus taal- en rekentoets daarop aanpassen.
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Jonge kind: groep 1-3
Oudere kind: 4-8
Bij jonge kinderen ligt er meer focus op spel en motorische ontwikkeling.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Weet niet. Laat de opleidingsinstellingen dit bepalen. Zij kunnen beter inschatten welk niveau nodig is om de lesstof aan te kunnen.
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Waarborg de kennis rondom de ontwikkeling vh jonge kind al op de Pabo. Onderbouwdocenten moeten hiervoor wellicht nog een specialisatie voor doen, evt. met gebruik van kennis van oud- klossers.