Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Katwijk
|
Datum
|
20 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Ik ben van mening dat dit een zeer stimulerend effect heeft op de aanmelding van jonge studenten.
Bij de keuze voor een beroep zal altijd een eigen voorkeur meespelen.
Lesgeven aan het jonge kind zal veel meer gericht zijn op hoe het jonge kind te stimuleren in de ontwikkeling met als doel de leervoorwaarden te helpen ontwikkelen die nodig zijn voor het latere leren lezen, rekenen en schrijven. Juf zijn voor het jonge kind vraagt meer een psychologische ondergrond omdat het bieden van een veilige en uitdagende leeromgeving heel belangrijk is.
Het lesgeven aan het oudere kind vraagt meer didactische expertise in het helpen ontwikkelen van de leervaardigheden, en inzicht in de verschillende leertheorien om kinderen te leren hoe te leren.
Jonge kinderen leren anders dan oudere kinderen, en de manier waarop een student dit wil doen geeft dan ook meteen weer waarom ik van mening ben dat 2 verschillende afstudeerrichtingen een goed idee zijn.
Dit kan dus ook betekenen dat meer cursisten de opleiding voltooien en dus beschikbaar komen voor het onderwijs.
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
4-8 jaar
De groepen 1/2 en 3/4
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Voor een aantal leerkrachten i.o. zijn de reken- en taaltoetsen heel moeilijk om te halen.
Dit zegt niets over de kwaliteiten als lesgevende, maar zorgen er wel voor dat veel gemotiveerde cursisten toch de opleiding moeten verlaten.
De cursisten voor het Jonge Kind zouden dan veel meer moeten gaan leren over de Taalontwikkeling en hoe zij deze bij het jonge kind kunnen stimuleren, terwijl de cursisten voor het Oudere Kind veel meer kennis zouden moeten hebben van de grammatica omdat zij dat moeten aanleren.
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Dit is vrij snel. De Pabo’s zullen deze twee opleidingsroutes goed moeten vormgeven en voldoende expertise moeten opdoen om een hele opleiding Jonge Kind te realiseren.
Het is niet zomaar het splitsen van de al bestaande opleiding.