Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Rotterdam
|
Datum
|
29 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
De nieuwe bevoegdheden zouden ervoor kunnen zorgen dat zij instromers in het speciaal onderwijs een beter aansluitend aanbod krijgen. M.n. opdrachten die uitgevoerd moeten worden kunnen daardoor beter passen. Bv zij - instromen op een zmlk school zou goed kunnen met een opleiding " het jonge kind
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Voor het primair onderwijs zou de leeftijdsgrens 4 t/ m 8 jonge kind en 8 t/m 12 oudere kind kunnen zijn.
Voor speciaal onderwijs zml ( basisafdeling) zou dan 4 t/m 8 voldoende zijn qua lesstof. Extra aandacht voor (ortho) pedagogiek als aanvulling
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Er lopen nu zij instromers in het speciaal onderwijs ( basis) vast doordat opleiding en werkveld niet goed op elkaar kunnen worden afgestemd. Ook bestaat er een negatieve houding op de verschillende pabo's tov het lesgeven op een school voor (v) so .
( wordt niet serieus genomen).
Wellicht is specialiseren richting uitstroombestemming ( vervolgonderwijs, arbeid, dagbesteding ) nog een optie als aanvulling op de pabo.
Tijdens en na de basis opleiding zouden modules gevolgd moeten kunnen worden zodat wisselen van werkveld (soort school)/ mobiliteit een optie blijft.
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Nvt