Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Rotterdam
Datum 29 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
De nieuwe bevoegdheden zouden ervoor kunnen zorgen dat zij instromers in het speciaal onderwijs een beter aansluitend aanbod krijgen.  M.n.  opdrachten die uitgevoerd moeten worden kunnen  daardoor beter passen.  Bv zij - instromen op een zmlk school  zou goed kunnen met een opleiding " het jonge kind

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Voor het primair onderwijs zou de leeftijdsgrens 4 t/ m 8 jonge kind  en 8 t/m 12 oudere kind kunnen zijn. 

Voor speciaal onderwijs zml (  basisafdeling)  zou dan 4 t/m 8 voldoende zijn qua lesstof. Extra aandacht voor (ortho) pedagogiek als aanvulling

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Er lopen nu zij instromers in het speciaal onderwijs ( basis) vast doordat opleiding en werkveld niet goed op elkaar kunnen worden afgestemd. Ook bestaat er een negatieve houding op de verschillende pabo's tov het lesgeven op een school voor (v) so .
( wordt niet serieus genomen).
Wellicht is specialiseren richting uitstroombestemming ( vervolgonderwijs, arbeid, dagbesteding ) nog een optie als aanvulling op de pabo.
Tijdens en na de basis opleiding zouden modules gevolgd moeten kunnen worden zodat wisselen van werkveld (soort school)/ mobiliteit een optie blijft.

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Nvt