Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Stolwijk
|
Datum
|
8 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Ik denk dat het goed is al een extra vorm (om mannen én vrouwen aan te trekken), maar er moet ook een brede bevoegdheid blijven bestaan, en de mogelijkheid om vanuit een smalle bevoegdheid alsnog een brede te halen. Dit omdat 17 jarigen vanuit de HAVO nog niet weten welke doelgroep zij leuk vinden, dat ontdek je naar mijn idee juist nadat je stage hebt gelopen in de verschillende groepen.
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
jong -> tot en met groep 3
oudere kind -> vanaf groep 4. Wat ik in mijn PABO gemist heb is de extra aandacht voor pubers/ groep 8!
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Toelatingseisen laten -> minimaal HAVO of MBO 4.
Daarnaast denk ik echter dat de kwaliteit van PABO's wel omhoog mag. Minder aandacht voor reflectieverslagen (wat soms echt uit de klauwen loopt als ik kijk naar de huidige pabo studenten) en meer aandacht voor didactiek én basiskennis.
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Zoals al eerder aangegeven -> niet alleen bij het jonge kind zijn er specifieke vaardigheden nodig, maar ook een groep 8 leerkracht heeft andere vaardigheden nodig.