Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Zwanenburg
Datum 7 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Uitstekend idee
Oudere kind vraagt hoge cognitieve vaardigheden
Jongere kind speelt dit minder. Daar vooral spelenderwijs leren en minder uit een boek
Ook vraagt de pedagogie een andere aanpak. Nu moet de leerkracht zowel groep 8 als kleuters kunnen bedienen. In de praktijk blijkt vaak dat vooral onderbouw leerkrachten geen orde kunnen houden in de bovenbouw

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Groep 1 ™ 4
Groep 5 ™ 8
Vooral het cognitieve vermogen van de leerkracht zelf, goed rekenen, taalinzicht en spellen maar ook een algemene maatschappelijke ontwikkeling en op het gebied van wereldoriëntatie zijn voorwaarden voor een bovenbouw leerkracht
Dit speelt minder bij het jonge kind. Hier moeten vooral leerkrachten zijn die goed contact maken met jonge kinderen, creatief zijn en spelenderwijs (groep 1 en 2 vooral) zaken aanleren. Een route via een middelbare opleiding kan volstaan

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Ja ideaal gezien zou ik de pabo wo maken. Echter hoort daar een conform salaris bij. Dus hbo kan en de eisen voor de bovenbouw hoger stellen.

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Denk na over een al dan niet gedifferentieerde beloning