Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Drachten
Datum 7 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Bizar. Terug id tijd. Doorgaande lijn. Kennis van ontwikkelingsland vh kind. Kindcentra worden opgericht. Wekelijk: is stagelopen van paar weken in 4 jaar een opgave? De basis van zelfredzaamheid. Meervoudige taken uitvoeren. Samenwerken. Executieveilingen functies. De splitsing jong oude kind geeft geen arbeidsperspectief, kwaliteit van lesgeven, salaris goed leiderschap, acceptabele klasgrootte en lerarentekort zijn onderwerpen die perspectief bieden. Ik ben studiebegeleider zij instroom. 7 competenties bekwaamheid. Ze hebben er moeite mee. Geen consessies op kwaliteit. Leerkracht is een ambt. Een functie. Je leidt kinderen op tot alles wat in hij verschiet ligt.

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
4-13 jaar. Stop met ad voorkant streep zetten. Je kunt je tijdens je opleiding specialiseren. En laat dan speciaal onderwijs ook een onderdeel zijn. Pass ow!

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
De toelating is er al. En pittig genoeg wanneer je in je profiel een vak niet hebt kunnen toevoegen. Taal en rekentoets halen. Wiscat bij zij instroom moet boven de 103 zijn. Kwaliteit is wat we nodig hebben. Instructie kunnen geven. Pedagogisch didactisch en organisatie. Met zelfreflectie. Tijdens je opleiding maak je interpersoonlijk je reis.

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Vraag het veld. Het is een basisschool. Zorg dat de leerkrachten de basis kennen van ontwikkelingslijnen en goed zijn.
Weg met het imago dat je ‘altijd nog leerkracht kunnen worden’ of geen pass ow gegeven wordt.
Het is een ambt. Een functie opgeleid voor basisschool leerlingen. Je gaat niet kapot aan een stage in de onderbouw. Wel aan de opdrachten die je moet doen zonder dat je de functie weet. Dus geen suffe weekopdrachten maar wel kennis, wetenschap onderbouwt naar praktijk en eigen visie. En geen verjaging van niveau of kwaliteit omdat er een tekort is.