Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
31 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
A) Ik weet niet zeker of jongens die niet voor de PABO kiezen omdat ze kleuters eng, dom en knutselen kinderachtig vinden, wel geschikt zijn voor het basisonderwijs.
B) Ook niet of ze wel komen als ze geen kleuterstage hoeven doen.
C) Waarom zouden we ze de kans ontnemen om kleuters leuk te gaan vinden?
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Op zijn vroegst na groep 3, bij voorkeur na groep 4.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Nee.
Wel zou ik het goed vinden als MBO-ers wat makkelijker naar de PABO kunnen na een assessment / proefperiode met stages.
Ik denk dat veel talent voor het basisonderwijs verloren gaat doordat er te weinig wordt gekeken of mensen goed kunnen vertellen, een gymles of activiteitenmiddag kunnen runnen en teveel naar scores op spelling / rekenen ed (Terwijl die dingen best gaandeweg bijgespijkerd kunnen worden).