Wetsvoorstel BIG-II

Reactie

Naam GGZinGeest (M.B.W. Graven)
Plaats Hoofddorp
Datum 30 januari 2018

Vraag1

Het wetsvoorstel introduceert de titel ‘regieverpleegkundige’ voor hbo-opgeleide-verpleegkundigen.

Heeft u suggesties ten aanzien van dit voorstel?
nee, bij ons in het GGZ Factteam heten alle verpleegkundigen behandelaren!

Vraag2

De toelichting beschrijft dat een regieverpleegkundige, om in aanmerking te komen voor herregistratie, zal moeten aantonen dat voldoende werkzaamheden zijn verricht binnen het deskundigheidsgebied van de regieverpleegkundige en op het niveau (NLQF-6) dat wordt verworven met het afronden van een opleiding tot regieverpleegkundige.

Werkzaamheden die door een regieverpleegkundige worden verricht op het niveau dat wordt verworven met het afronden van een opleiding tot verpleegkundige (NLQF-4) zijn dus niet relevant voor herregistratie als regieverpleegkundige.

Is de eis voor herregistratie voor de regieverpleegkundige voldoende helder en uitvoerbaar in de praktijk? Heeft u suggesties ten aanzien van dit voorstel?
Stel: Ik kan me herkennen in de taken van een regieverpleegkundige, hoe moet ik dat concreet aantonen? Met een verklaring van mijn leidinggevende of van Personeelszaken? Er zijn indertijd functie-omschrijvingen gemaakt voor het Functiewaarderingssysteem, waar de indeling in salarisschalen mee samenhangt, zou zoiets voldoen?
Ik weet niet of de omschrijvingen in het FWG matchen met NLFQ-4 of 6.

Vraag3

Het ministerie van VWS heeft opdracht gegeven voor een verkennend onderzoek naar het overgangsrecht voor de huidige groep verpleegkundigen. In afwachting van het onderzoek is het voorlopige voorstel om de mbo- en inservice- opgeleide verpleegkundigen met aanvullende gecertificeerde scholing, waarvan het niveau en inhoud gelijk staat aan een hbo-opleiding tot verpleegkundige (NLQF-6), de mogelijkheid te bieden om zich te registreren als regieverpleegkundige.

Heeft u suggesties ten aanzien van dit voorstel?
Dat u inderdaad zich realiseert dat verpleegkundigen na hun inservice-opleiding zijn gaan "stapelen" door het volgen van opleidingen. In het geval van verpleegkundigen in de GGZ: zoals met de vervolgopleiding MGZ-GGZ, of andere SPV-opleidingen van 1,5 of 2 jaar. Bijvoorbeeld opleiding tot Cognitief Gedragstherapeutisch Werker bij de VGCT, (8 dagen en 40 supervisies verdeeld over een aantal jaren) of een verpleegkundige die scholing op het gebied van omgaan met patiënten met een bepaalde diagnose bv persoonlijkheidsstoornis of ADHD waardoor zij in staat zijn om complexe zorg-, therapie- en coördinatietaken op dat gebied te verrichten en een voorbeeld zijn voor hun collega's. En duidelijk krijgen op welke criteria dan gelet wordt. zie ook antwoord bij vraag 4

Vraag4

In het algemeen deel van de memorie van toelichting is een paragraaf opgenomen over de administratieve lasten van dit wetsvoorstel.

Ziet u mogelijkheden om de doelen van het wetsvoorstel (met name: het op peil houden van de deskundigheid van beroepsbeoefenaren in de gezondheidzorg) te bereiken met minder administratieve lasten?
Het is niet realistisch om te verwachten dat ervaren verpleegkundigen, die zich in betere tijden hadden bijgeschoold, zich nog eens HBO gaan bijscholen als ze al jaren in het werkveld functioneren zoals een regieverpleegkundige. Onze GGZ-instelling heeft lage budgetten voor scholing. Dus met alleen een vermindering van de administratieve lasten kom je er niet. Het is bijvoorbeeld zo dat als je alle vereiste jaarlijkse scholingspunten wilt halen zoals wordt verwacht in het Kwaliteitsregister, je niet alleen meer geld daaraan moet uitgeven dan je verdient omdat je dat dan op eigen kosten zult moeten doen, maar ook nog eens tijd eraan moet besteden die ten koste gaat van de productie. En een te lage productie betekent kortingen door de ziektekostenverzekeraar en dat betekent dat er minder fte zullen worden vergoed, met als gevolg verhoging van de werkdruk!
Het wordt binnen onze instelling opgelost door in-company trainingen voor groepen verpleegkundigen, zoals bijvoorbeeld over Traumabehandeling voor mensen met gevoeligheid voor psychose, dat is heel leerzaam en goed, en we passen die kennis ook toe, maar er hangt geen Certificaat aan vast voor de verpleegkundigen die deze dag hebben bijgewoond, dus de deskundigheid wordt vergroot, maar hoe je dit kunt vastleggen in een NLQF niveau weet ik niet.