Wetsvoorstel BIG-II

Reactie

Naam Diakonessenhuis Utrecht (Ruben van der Mel)
Plaats UTRECHT
Datum 5 januari 2018

Vraag1

Het wetsvoorstel introduceert de titel ‘regieverpleegkundige’ voor hbo-opgeleide-verpleegkundigen.

Heeft u suggesties ten aanzien van dit voorstel?
Verpleegkundige wordt terecht steeds vervangen door verpleegkundige en regieverpleegkundige.
De verschillen tussen artikel 33 en 33b vind ik echter te summier.
b: regievpk toegevoegd initiëren en regisseren
c: regievpk toegevoegd initiëren en ontwikkelen
e: Klopt niet als je kijkt naar artikel 36. In artikel 36 horen de verpleegkundigen er volgens mij ook bij.
In het wetsvoorstel staat namelijk: bepaalde voorbehouden handelingen mag een verpleegkundige daartoe verrichten zonder toezicht en tussenkomst van de opdrachtgevende bevoegde beroepsbeoefenaar.

Ik mis bij beide vastgestelde deskundigheidsgebieden:
- bevoegd en bekwaam bij e
- samen met de zorgvrager/patiënt en zijn omgeving bij c
- eigen deskundigheid op pijl houden
- handelen naar de beroepscode
- evt multidisciplinaire samenwerking

Specifiek bij de regieverpleegkundige vastgestelde deskundigheidsgebieden:
- coaching
- evidence based nursing
- specifieker het leiderschap / helikopterview over processen
- signaleren gaat volgens mij het initiëren nog vooraf.

Ik ben benieuwd naar de mogelijke pilot voor meer zelfstandige bevoegdheid regieverpleegkundigen.

Vraag2

De toelichting beschrijft dat een regieverpleegkundige, om in aanmerking te komen voor herregistratie, zal moeten aantonen dat voldoende werkzaamheden zijn verricht binnen het deskundigheidsgebied van de regieverpleegkundige en op het niveau (NLQF-6) dat wordt verworven met het afronden van een opleiding tot regieverpleegkundige.

Werkzaamheden die door een regieverpleegkundige worden verricht op het niveau dat wordt verworven met het afronden van een opleiding tot verpleegkundige (NLQF-4) zijn dus niet relevant voor herregistratie als regieverpleegkundige.

Is de eis voor herregistratie voor de regieverpleegkundige voldoende helder en uitvoerbaar in de praktijk? Heeft u suggesties ten aanzien van dit voorstel?
Onjuist lijkt mij. Ik zie NLQF-4 als de basis. Zonder deze basis zul je als regievpk ook niet kunnen functioneren. Daarom zijn ook deze relevant voor de regieverpleegkundige. Wel vind ik dat het accent anders moet liggen, omdat er verschillende verwachtingen en eisen zijn.
Bijvoorbeeld regieverpleegkundige heeft 50% NLQF-4 registratie en 50% NLQF-6.
De eis is dus helder maar de uitvoerbaarheid moet aangescherpt worden. van zorginstellingen moet anders ook verwacht worden dat ze aparte scholing voor de verpleegkundige en regieverpleegkundige aanbieden. Nu is dat hetzelfde. voorbehouden handelingen zijn bijvoorbeeld voor beide hetzelfde.

Vraag3

Het ministerie van VWS heeft opdracht gegeven voor een verkennend onderzoek naar het overgangsrecht voor de huidige groep verpleegkundigen. In afwachting van het onderzoek is het voorlopige voorstel om de mbo- en inservice- opgeleide verpleegkundigen met aanvullende gecertificeerde scholing, waarvan het niveau en inhoud gelijk staat aan een hbo-opleiding tot verpleegkundige (NLQF-6), de mogelijkheid te bieden om zich te registreren als regieverpleegkundige.

Heeft u suggesties ten aanzien van dit voorstel?
Lastig, omdat IC of SEH verpleegkundigen dan als verpleegkundigen worden ingedeeld terwijl ze binnen de rol van regieverpleegkundige passen. Of een ambulanceverpleegkundige die zich niet verder kan ontwikkelen omdat hij/zij geen hbo papiertje heeft.
ik zie hbo opgeleide verpleegkundigen die als mbo opgeleide verpleegkundige functioneren. Wat soms door te weinig uitdaging maar ook vaak door eigen voorkeur zo is. Daarnaast zie ik het ook andersom.
Mij lijkt het goed om een assessment te ontwikkelen voor inservice en mbo opgeleide verpleegkundigen om als regieverpleegkundige in aanmerking te komen. Lastig is dan dat het verpleegkundig domein zo breed is. Dit zal individueel bekeken moeten worden waarbij je ook op één werkveld regieverpleegkundige kan worden. Zoals wel als je in de wijkverpleging werkt, maar niet in het ziekenhuis of de psychiatrie.

Vraag4

In het algemeen deel van de memorie van toelichting is een paragraaf opgenomen over de administratieve lasten van dit wetsvoorstel.

Ziet u mogelijkheden om de doelen van het wetsvoorstel (met name: het op peil houden van de deskundigheid van beroepsbeoefenaren in de gezondheidzorg) te bereiken met minder administratieve lasten?
Mbt her-registratie etc.: De lasten blijven denk hetzelfde voor de verpleegkundigen. 2020 lijkt mij reëel.
De administratieve last voor inservice of mbo verpleegkundigen die zich als regieverpleegkundige geregistreerd willen hebben zal wel groot zijn. Hier is een goed plan voor nodig.

Mbt deskundigheidsbevordering.
100 uur in 5 jaar lijkt me haalbaar. Dat zijn minder dan 3 dagen per jaar.
Het 70:20:10 principe kan wat mij betreft groter uitgerold worden in de zorg, zodat er beter en efficiënter geleerd kan worden in de praktijk.
Daarnaast lijkt het me goed om moderne leervormen duidelijker te definiëren en dit gemakkelijk(er) vastgelegd kan worden als deskundigheidsbevorderende activiteiten.