Wetsvoorstel BIG-II

Reactie

Naam Avans Hogeschool (H Hummel)
Plaats Meteren
Datum 10 januari 2018

Vraag1

Het wetsvoorstel introduceert de titel ‘regieverpleegkundige’ voor hbo-opgeleide-verpleegkundigen.

Heeft u suggesties ten aanzien van dit voorstel?
Mijns inziens zal de verpleegkundige (MBO) tijdens de uitvoering van de werkzaamheden zich ook bezighouden met het initiëren en regisseren van verschillende taken.

Ik vraag wij dus af of er behalve in titel genoeg onderscheid gemaakt wordt tussen MBO en HBO niveau. Daarbij vraag ik mij af of het beroep van verpleegkundige (MBO) niet gaat nivelleren naar het beroep van verzorgende IG.

Verder ben ik van mening dat de titel regieverpleegkundige niet onderscheidend genoeg is. Het klinkt als een titel van een aandachtsgebied die men als verpleegkundige kan hebben. Waarom noemen wij het beestje niet gewoon bij de naam: HBO-verpleegkundige of Bachelor verpleegkundige?

Met het ontstaan van verschillende asociate degrees vraag ik mij af of deze niet opgenomen moeten worden in de Wet BIG II?

Vraag2

De toelichting beschrijft dat een regieverpleegkundige, om in aanmerking te komen voor herregistratie, zal moeten aantonen dat voldoende werkzaamheden zijn verricht binnen het deskundigheidsgebied van de regieverpleegkundige en op het niveau (NLQF-6) dat wordt verworven met het afronden van een opleiding tot regieverpleegkundige.

Werkzaamheden die door een regieverpleegkundige worden verricht op het niveau dat wordt verworven met het afronden van een opleiding tot verpleegkundige (NLQF-4) zijn dus niet relevant voor herregistratie als regieverpleegkundige.

Is de eis voor herregistratie voor de regieverpleegkundige voldoende helder en uitvoerbaar in de praktijk? Heeft u suggesties ten aanzien van dit voorstel?
In de praktijk zie ik met regelmaat dat regieverpleegkundigen (NLQF-6) taken uitvoeren die op het niveau van de verpleegkundige (NLQF-4) liggen.
Daarbij komen bij artikel 33 en artikel 33b lid a, c en e met elkaar overeen.
Bij lid b en d zijn er verschillen aangebracht ook hier staat bij regieverpleegkundige uitvoeren. In de tekst bij deze vraag lijkt het nu of een deel van de werkzaamheden niet meetellen in de herregistratie van regieverpleegkundigen.

Mijn inziens kan de binnen de eis voor herregistratie onderscheid worden aangebracht in het aantal uren dat men besteed aan deskundigheidsbevordering en of het geven van onderwijs aan anderen.

Vooral in het bijhouden wat wel of niet meetelt voor de herregistratie lijkt een bijkomstige administratieve taak, dit is mijns inziens niet wenselijk.

Vraag3

Het ministerie van VWS heeft opdracht gegeven voor een verkennend onderzoek naar het overgangsrecht voor de huidige groep verpleegkundigen. In afwachting van het onderzoek is het voorlopige voorstel om de mbo- en inservice- opgeleide verpleegkundigen met aanvullende gecertificeerde scholing, waarvan het niveau en inhoud gelijk staat aan een hbo-opleiding tot verpleegkundige (NLQF-6), de mogelijkheid te bieden om zich te registreren als regieverpleegkundige.

Heeft u suggesties ten aanzien van dit voorstel?
Door het huidige systeem waar er slechts één titel van verpleegkundige wordt gevoerd, komt het met regelmaat voor dat taken en verantwoordelijkheden tussen MBO- en HBO-opgeleide verpleegkundigen worden uitgewisseld.

Het lijkt mij een logisch voorstel dat MBO- en inservice opgeleide verpleegkundigen die, met voldoende bewijs, kunnen aantonen dat zij HBO werk en denk niveau (NLQF-6) hebben bereikt een aanvraag kunnen doen om zich als regieverpleegkundige te laten registreren.

Vraag4

In het algemeen deel van de memorie van toelichting is een paragraaf opgenomen over de administratieve lasten van dit wetsvoorstel.

Ziet u mogelijkheden om de doelen van het wetsvoorstel (met name: het op peil houden van de deskundigheid van beroepsbeoefenaren in de gezondheidzorg) te bereiken met minder administratieve lasten?
In de praktijk zie ik met regelmaat dat regieverpleegkundigen (NLQF-6) taken uitvoeren die op het niveau van de verpleegkundige (NLQF-4) liggen.
Daarbij komen bij artikel 33 en artikel 33b lid a, c en e met elkaar overeen.
Bij lid b en d zijn er verschillen aangebracht ook hier staat bij regieverpleegkundige uitvoeren. In de tekst bij deze vraag lijkt het nu of een deel van de werkzaamheden niet meetellen in de herregistratie van regieverpleegkundigen.

Vooral in het bijhouden wat wel of niet meetelt voor de herregistratie lijkt een bijkomstige administratieve taak, dit is mijns inziens niet wenselijk. Vooral het aanleveren van bewijslast lijkt mij een punt dat extra administratieve lasten kan opleveren.