Wetsvoorstel BIG-II
Reactie
Naam | UMC Utrecht (Drs. T Aantjes) |
---|---|
Plaats | Utrecht |
Datum | 22 januari 2018 |
Vraag1
Het wetsvoorstel introduceert de titel ‘regieverpleegkundige’ voor hbo-opgeleide-verpleegkundigen.Heeft u suggesties ten aanzien van dit voorstel?
titel is omstreden omdat de naam de lading niet dekt en leidt tot verwarring. Bachelor of Nursing of HBO verpleegkundige?
Vraag2
De toelichting beschrijft dat een regieverpleegkundige, om in aanmerking te komen voor herregistratie, zal moeten aantonen dat voldoende werkzaamheden zijn verricht binnen het deskundigheidsgebied van de regieverpleegkundige en op het niveau (NLQF-6) dat wordt verworven met het afronden van een opleiding tot regieverpleegkundige.Werkzaamheden die door een regieverpleegkundige worden verricht op het niveau dat wordt verworven met het afronden van een opleiding tot verpleegkundige (NLQF-4) zijn dus niet relevant voor herregistratie als regieverpleegkundige.
Is de eis voor herregistratie voor de regieverpleegkundige voldoende helder en uitvoerbaar in de praktijk? Heeft u suggesties ten aanzien van dit voorstel?
nee, het gaat om de functie uitvoering op niveau NLQF-6. Wat zijn ''voldoende" werkzaamheden binnen het deskundigheidsgebied van de regieverpleegkundige? Nu kan een mbo verpleegkundige aangeven dat ze een NLQF 6 opleiding (CZO -vervolgopleiding) heeft gedaan en die werkzaamheden weergeven echter dat zegt niet dat ze op dat niveau werkt. Aanvullend zou je een functieprofiel/ werkgeversverklaring kunnen vragen waarmee wordt aangetoond dat de werkzaamheden op dat niveau worden uitgevoerd.
Vraag3
Het ministerie van VWS heeft opdracht gegeven voor een verkennend onderzoek naar het overgangsrecht voor de huidige groep verpleegkundigen. In afwachting van het onderzoek is het voorlopige voorstel om de mbo- en inservice- opgeleide verpleegkundigen met aanvullende gecertificeerde scholing, waarvan het niveau en inhoud gelijk staat aan een hbo-opleiding tot verpleegkundige (NLQF-6), de mogelijkheid te bieden om zich te registreren als regieverpleegkundige.Heeft u suggesties ten aanzien van dit voorstel?
Kijken naar de functieomschrijving. Senior verpleegkundigen met een dusdanige functieomschrijving die een beroep doet op de HBO competenties komen hiervoor in aanmerking. Verpleegkundigen die het onvoldoende kunnen aantonen zouden met verkorte hbo-v scholingstrajecten via assessments en/of EVC- procedures, versneld hun diploma kunnen behalen om zich te registreren als regieverpleegkundige.
Vraag4
In het algemeen deel van de memorie van toelichting is een paragraaf opgenomen over de administratieve lasten van dit wetsvoorstel.Ziet u mogelijkheden om de doelen van het wetsvoorstel (met name: het op peil houden van de deskundigheid van beroepsbeoefenaren in de gezondheidzorg) te bereiken met minder administratieve lasten?
Als er geen te strikte en niet functionele invulling van een urennorm komt voor deskundigheidsbevordering. Het gaat dan vaak alleen over de kwantiteit van de deskundigheidsbevordering, terwijl zorgorganisaties vooral de kwaliteit van de deskundigheid van professionals willen kunnen waarborgen.
Werkplekleren, bij- en nascholing, vormen van intervisie, leren dat aansluit bij de ontwikkelwensen van de individuele beroepsbeoefenaar én die aansluiten bij zijn/haar werkzaamheden, zorgen samen voor deskundige beroepsbeoefenaren. Er wordt dan een beroep gedaan op de intrinsieke motivatie en dat geeft ruimte aan leerbehoeften / leermotieven van medewerkers.
Het stimuleren van de autonome motivatie door vervulling van de basisbehoeften verbondenheid, competentie en autonomie. Het stimuleren van leren in werk - én onderwijscontext. Met een individueel portfolio aangevuld met feedback en reflectie kan de beroepsbeoefenaar dit aantonen en zorgorganisaties borgen in hun kwaliteitssysteem dat professionals continue bekwaam zijn.