Wetsvoorstel BIG-II
Reactie
Naam | martiniziekenhuis (mevrouw T.A kremer) |
---|---|
Plaats | groningen |
Datum | 13 februari 2018 |
Vraag2
De toelichting beschrijft dat een regieverpleegkundige, om in aanmerking te komen voor herregistratie, zal moeten aantonen dat voldoende werkzaamheden zijn verricht binnen het deskundigheidsgebied van de regieverpleegkundige en op het niveau (NLQF-6) dat wordt verworven met het afronden van een opleiding tot regieverpleegkundige.Werkzaamheden die door een regieverpleegkundige worden verricht op het niveau dat wordt verworven met het afronden van een opleiding tot verpleegkundige (NLQF-4) zijn dus niet relevant voor herregistratie als regieverpleegkundige.
Is de eis voor herregistratie voor de regieverpleegkundige voldoende helder en uitvoerbaar in de praktijk? Heeft u suggesties ten aanzien van dit voorstel?
Verpleegkundigen opgeleidt volgens het inservice-principe voor het jaar 2000 en niet meer binnen de opleidingsmogelijkheden vallen qua kosten-baten afdeling hebben al jaren lang een rol als regieverpleegkundige met het aansturen, begeleiden van het zorgproces op basis van ervaring. Daarnaast werkt deze groep op HBO niveau maar wordt naar diplomering gezien als MBO opgeleidt.Hoe wordt deze groep verpleegkundigen ingeschaald?
Vraag3
Het ministerie van VWS heeft opdracht gegeven voor een verkennend onderzoek naar het overgangsrecht voor de huidige groep verpleegkundigen. In afwachting van het onderzoek is het voorlopige voorstel om de mbo- en inservice- opgeleide verpleegkundigen met aanvullende gecertificeerde scholing, waarvan het niveau en inhoud gelijk staat aan een hbo-opleiding tot verpleegkundige (NLQF-6), de mogelijkheid te bieden om zich te registreren als regieverpleegkundige.Heeft u suggesties ten aanzien van dit voorstel?
Deze verpleegkundigen hebben niet de mogelijkheid gekregen om zich op te schalen met een HBO opleiding. Het ziekenhuis verstrekt maar een beperkt opleidingsgeld voor verpleegkundigen. Dit geld wordt vaak gestoken in de verpleging/manegement waarvan de kennis op peil moet worden gehouden