Wijzigingsbesluit BIG-nummer

Reactie

Naam KernGezond Fysiotherapie BV (J. Morssink)
Plaats Lelystad
Datum 9 juli 2019

Vraag1

1. Vindt u het ontwerp duidelijk over waar en hoe het BIG-nummer bekend gemaakt moet gaan worden? Indien niet, op welk punt of welke punten is het ontwerp niet duidelijk?
Het is mij duidelijk waar en hoe het BIG-nummer bekend gemaakt moet worden. Hetgeen mij niet duidelijk wordt is het waarom. "Patiënten moeten mij beter kunnen vinden in het BIG-register" is volgens mij de voornaamste reden om het nummer mede te delen. Met de oude site van het BIG snap ik het wel. Inmiddels is die website en ook de zoekfunctie dermate aangepast dat zoeken op achternaam en soort zorgverlener al heel veel oplevert. Natuurlijk zal dit zijn beperkingen geven wanneer iemand Jansen of Van den Berg heet, maar kijk dan naar de mogelijkheid om het te koppelen aan de AGB waardoor je de zoekfunctie kan uitbreiden met de plaats waar iemand werkt. Dan zijn alle locaties direct inzichtelijk. Maar goed, het zal mijn mening niet veranderen dat patiënten niet op een website gaan kijken als zij niet weten van het bestaan. Mensen die het echt willen weten gaan wel op zoek. In mijn 18 jarige carrière als fysio en eigenaar van een praktijk met 45 medewerkers heb ik nog nooit iemand gehad die mij of een collega de vraag heeft gesteld om mijn BIG-nummer kenbaar te maken danwel of ik ingeschreven sta. Ik weet niet hoe dit in andere medische sectoren zit.

Vraag2

2. Verwacht u dat het besluit zal leiden tot onevenredige administratieve lasten? Zo ja, kunt u concreet omschrijven waar die administratieve lasten in bestaan?
Het leidt niet tot onevenredige administratie. Die is allemaal eenmalig aan te passen. Het leidt tot ergenis, omdat het hier gaat om een nummer dat mensen en patiënten niks zegt. Een BIG-nummer dat op het scherm in de wachtkamer voorbij komt gaan mensen niet onthouden en dan hoeft het dus niet op een folder... Een plek die ik eerder zou verwachten aangezien we daar informatie geven over zorgproducten. Als het BIG-register bekender moet zijn, dan zal er meer informatie over verspreidt moeten worden over het hoe en waarom van het register (voor het publiek) en wat mensen er over hun zorgverlener kunnen vinden. Mijns inziens is er met de hele discussie al veel te veel tijd in gaan zitten die beter aan voorlichting en het bouwen van een nuttige website rond het BIG-register.

Vraag3

3. Het ontwerp geeft als mogelijkheid om op niet-digitale manier het BIG-nummer kenbaar te maken de bekendmaking in de wachtruimte. Ziet u andere manieren (die minstens zo effectief zijn als het kenbaar maken in de wachtruimte) om het BIG-nummer op niet-digitale wijze kenbaar te maken?
Het benoemen in mail of in een brief is effectief (als iets al effectief kan zijn als mensen niet weten wat het inhoudt), omdat het op papier staat en mensen, als ze het al zouden willen, het terug kunnen halen om op de website te checken of het nummer klopt en of er misschien ooit een actie tegen mij is ondernomen.

Vraag4

4. In het ontwerp wordt nu een aantal situaties genoemd waarin het BIG-nummer kenbaar moet worden gemaakt door BIG-geregistreerde beroepsbeoefenaren. Heeft u nog suggesties om het BIG-nummer op andere wijze kenbaar te maken, die minstens zo effectief is en minder lasten met zich meebrengt?
Het gaat niet om de administratieve lasten. Het gaat om de nutteloosheid van het kenbaar maken van het nummer. Als de website van het BIG-register op orde is, is het kenbaar maken van een nummer niet nodig. Deze website is al heel veel verbetert, maar een koppeling met bijvoorbeeld de AGB-code zou een optie kunnen zijn. Dan kun je ook direct een koppeling maken naar de AGB van de praktijk en zien welke mensen er werkzaam zijn binnen de praktijk, met bijbehorende codes. Wil je dat mensen iets gaan doen met het BIG-nummer, dan zul je het publiek duidelijk moeten maken middels voorlichting wat het voordeel is van het nummer. Mijn inziens moet er geen actie zijn bij de zorgverleners, maar dient er actie te zijn bij het BIG-register om met het geld waarmee het register onderhouden wordt te zorgen dat hun informatieplicht op orde is en niet andersom zoals nu het geval is.