Wijzigingsbesluit BIG-nummer

Reactie

Naam Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) (mr W Lozowski)
Plaats Utrecht
Datum 28 september 2019

Vraag1

1. Vindt u het ontwerp duidelijk over waar en hoe het BIG-nummer bekend gemaakt moet gaan worden? Indien niet, op welk punt of welke punten is het ontwerp niet duidelijk?
Deze reactie wordt ingediend door de beroepsvereniging NIP met leden die (deels) BIG-geregistreerde professionals zijn. Het NIP is betrokken bij de totstandkoming van deze gewijzigde tekst van het besluit.
Waar onduidelijkheid over kan ontstaan is de reikwijdte van deze regelgeving.
Kan uit de zinsnede: 'Het betreft de website van de zorginstelling, zoals een ziekenhuis of groepspraktijk, of van de individuele beroepsbeoefenaar in geval van een solo-praktijk of zzp-er', worden begrepen dat dit een limitatieve opsomming is? Of moeten ook BIG-nummers genoemd worden bij BIG-professionals die gemeld worden op websites van organisaties, die niet primair bij de behandeling of ondersteuning van patiënten zijn betrokken. Een voorbeeld hiervan is de website van een beroepsvereniging of een kenniscentrum. Graag een verduidelijking. Een dergelijke verbreding zou leiden tot enorme administratieve lastenverzwaring.

Vraag2

2. Verwacht u dat het besluit zal leiden tot onevenredige administratieve lasten? Zo ja, kunt u concreet omschrijven waar die administratieve lasten in bestaan?
Het NIP vindt het belangrijk dat er transparantie is over het BIG-nummer, aangezien het duidelijk moet zijn voor patiënten (en burgers) als ze te maken hebben met een professional die BIG-geregistreerd is en zodoende aan bepaalde kwaliteitseisen moet voldoen. Daarnaast kunnen ze het BIG-nummer gebruiken voor een mogelijke klachtenprocedure. Dat deze regeling enige administratieve lasten geeft, is duidelijk, maar is acceptabel in het licht van het bevorderen van de bekendheid van het BIG-nummer bij patiënten. Daarbij gaat het vaak om eenmalige lasten, terwijl het resultaat over langere periode zichtbaar is.

Vraag3

3. Het ontwerp geeft als mogelijkheid om op niet-digitale manier het BIG-nummer kenbaar te maken de bekendmaking in de wachtruimte. Ziet u andere manieren (die minstens zo effectief zijn als het kenbaar maken in de wachtruimte) om het BIG-nummer op niet-digitale wijze kenbaar te maken?
Het NIP vindt de nu opgenomen, niet-digitale manier om het BIG-nummer kenbaar te maken, de beste vorm.

Vraag4

4. In het ontwerp wordt nu een aantal situaties genoemd waarin het BIG-nummer kenbaar moet worden gemaakt door BIG-geregistreerde beroepsbeoefenaren. Heeft u nog suggesties om het BIG-nummer op andere wijze kenbaar te maken, die minstens zo effectief is en minder lasten met zich meebrengt?
Het NIP heeft, samen met diverse andere actoren, in de werkgroepen van VWS die gehouden zijn ter voorbereiding op deze wijziging diverse vormen van communicatie aangegeven. Deze vormen zijn allemaal beoordeeld en gewogen met elkaar. Zodoende vindt het NIP dat de opgenomen vormen van kenbaar maken van het BIG-nummer voldoende zijn om het BIG-nummer beter kenbaar te maken aan patiënten en burgers, waarbij de administratieve en financiële verplichtingen acceptabel zijn.

Bijlage