Wijzigingsbesluit BIG-nummer
Reactie
Naam
|
drs. LJ du Perron
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
9 juli 2019
|
Vraag1
1. Vindt u het ontwerp duidelijk over waar en hoe het BIG-nummer bekend gemaakt moet gaan worden? Indien niet, op welk punt of welke punten is het ontwerp niet duidelijk?
Ja, na eerdere verwarring is inmiddels duidelijk hoe en waar het BIG-nummer bekend moet worden gemaakt.
Vraag2
2. Verwacht u dat het besluit zal leiden tot onevenredige administratieve lasten? Zo ja, kunt u concreet omschrijven waar die administratieve lasten in bestaan?
Ja, absoluut.
1. Alle BIG-geregistreerden in Nederland zullen allemaal, individueel, hun email moeten aanpassen. Alle individuele emailhandtekeningen, vaak van meerdere emailadressen (dus meerdere keren iets aanpassen). Sterker nog: veel BIG-geregistreerden voeren nog helemaal geen emailhandtekening, zij moeten dus meerdere stappen ondernemen om een emailhandtekening in te voeren waar hun BIG-nummer in wordt vermeld. En dat is nog maar een begin.
2. De ICT's van zorginstellingen moeten massaal aan de bak om alle vermeldingen van hun zorgverleners vergezeld te doen gaan van het BIG-nummer. Het gaat dan om wachtkamerschermen, maar ook om digitale post zoals brieven naar andere zorginstellingen.
3. Misschien wel de belangrijkste: vanaf invoering van de voorgenomen wet zullen alle BIG-geregistreerden continu bedacht moeten zijn op het correct voeren van hun BIG-nummer. Dat geeft behoudens een actieve registratielast ook een continue, niet zichtbare mentale belasting. Ook daarvan kunt u denken: dat valt toch wel mee. Maar zo voelt dat niet, zeker niet in een tijd waarin op alle registratieverplichtingen wordt gelet en het bijvoorbeeld altijd mogelijk is om over een BIG-geregistreerde te klagen. De voorgestelde wet zal daarom ook een gevoelsmatig, wantrouwen-versterkend negatief effect hebben.
En dan, waarom? Het is blijkbaar niet mogelijk voor patienten om hun zorgverlener makkelijk te vinden in het BIG-register. Welnu, door het kenbaar maken van het BIG-nummer verplicht te stellen verplaatst u het oorspronkelijke probleem! Want blijkbaar voldoet de zoekfunctie van het BIG-register niet en de patient kan toch ook even naar het BIG-nummer vragen bij de balie/administratie/secretaresse/etc?
Kortom, door het verbeteren van de zoekfunctie van het BIG-register en het laagdrempeliger vragen naar een BIG-nummer bij de balie van de zorginstelling, kunt u een enorme registratielast, zowel actief als mentaal, bij alle BIG-geregistreerden voorkomen. En dat lijkt mij essentieel, zeker in deze tijd van ont-regel de zorg, waarin het vertrouwen in de zorgverleners (en het wederzijdse vertrouwen in de overheid door alle registratieverplichtingen), toch al ernstig onder druk staat.
Vraag3
3. Het ontwerp geeft als mogelijkheid om op niet-digitale manier het BIG-nummer kenbaar te maken de bekendmaking in de wachtruimte. Ziet u andere manieren (die minstens zo effectief zijn als het kenbaar maken in de wachtruimte) om het BIG-nummer op niet-digitale wijze kenbaar te maken?
Zorg dat duidelijk is dat, als patiënten dat willen, zij om het BIG-nummer van hun zorgverlener kunnen vragen bij de balie/administratie/secretaresse (of natuurlijk bij de zorgverlener zelf, maar dat zal soms een te grote drempel zijn). Dat scheelt enorm veel onnodige registratie en voorkomt bovendien het 'dokter met een nummer' gevoel door voortaan maar overal het BIG-nummer aan de naam van de zorgverlener toe te voegen. Die continue openbare zichtbaarheid versterkt alleen maar WANtrouwen ('het is blijkbaar nodig om dat nummer te voeren want voor die tijd rammelde de registratie aan alle kanten', of 'daar waar het nummer niet staat, zal het wel foute boel zijn!') in plaats van VERtrouwen.
Vraag4
4. In het ontwerp wordt nu een aantal situaties genoemd waarin het BIG-nummer kenbaar moet worden gemaakt door BIG-geregistreerde beroepsbeoefenaren. Heeft u nog suggesties om het BIG-nummer op andere wijze kenbaar te maken, die minstens zo effectief is en minder lasten met zich meebrengt?
Zie hierboven. Het probleem is niet het KENBAAR maken van het BIG-nummer, het probleem is het VINDBAAR zijn voor die enkele keren dat daar behoefte aan is. Verplaats het probleem niet naar nóg meer registratie door de zorgverleners/zorginstellingen!