Wijzigingsbesluit BIG-nummer
Reactie
Naam
|
Pro Persona (drs. J.B.E. Hulshof)
|
Plaats
|
Wolfheze
|
Datum
|
18 juli 2019
|
Vraag1
1. Vindt u het ontwerp duidelijk over waar en hoe het BIG-nummer bekend gemaakt moet gaan worden? Indien niet, op welk punt of welke punten is het ontwerp niet duidelijk?
Duidelijk.
Vraag2
2. Verwacht u dat het besluit zal leiden tot onevenredige administratieve lasten? Zo ja, kunt u concreet omschrijven waar die administratieve lasten in bestaan?
Ja. Het zou een grote aanpassing vergen in allerlei communicatie (online en op papier) wat niet proportioneel en efficiënt is ten opzichte van het nagestreefde doel. Uiteraard moet een hulpvrager kunnen nagaan of een hulpverlener BIG-geregistreerd is, maar daarvoor is er het BIG-register online dat voor iedereen inzichtelijk is.
Vraag3
3. Het ontwerp geeft als mogelijkheid om op niet-digitale manier het BIG-nummer kenbaar te maken de bekendmaking in de wachtruimte. Ziet u andere manieren (die minstens zo effectief zijn als het kenbaar maken in de wachtruimte) om het BIG-nummer op niet-digitale wijze kenbaar te maken?
In meer algemene zin: in wachtruimtes een schriftelijke mededeling aan de muur in de trant van: "Indien gewenst kunt u de BIG-registratie van de hulpverleners die hier werkzaam zijn bij de balie opvragen, ook telefonisch" . Daarnaast bij de balie een stapeltje formulieren van elke daar werkzame hulpverlener, inclusief ook waarnemers, waarop hun gegevens staan zoals die ook online via www.bigregister.nl te vinden zijn en die aan belanghebbenden kunnen worden overhandigd.
Vraag4
4. In het ontwerp wordt nu een aantal situaties genoemd waarin het BIG-nummer kenbaar moet worden gemaakt door BIG-geregistreerde beroepsbeoefenaren. Heeft u nog suggesties om het BIG-nummer op andere wijze kenbaar te maken, die minstens zo effectief is en minder lasten met zich meebrengt?
Zie bovenstaand onder vraag 3